• تاریخ انتشار : 1402/09/22 - 09:07
  • بازدید : 278
  • تعداد بازدید : 230
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نشست "پژوهش اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش"

سه شنبه 21 آذرماه 1402، به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش نشست "پژوهش اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش" به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

ابتدا آقای دکتر اسلامی رییس دانشکده ضمن تبریک هفته پژوهش، عرض خیرمقدم خدمت حاضرین جلسه و تشکر از معاونت پژوهشی دانشکده به دلیل برگزاری این نشت، اظهار امیدواری کردند دانشکده بتواند در راستای رسالت خود، اثرگذاری اجتماعی در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و سلامت عمومی را داشته باشد.

ایشان توجه به سواد پژوهش که همان درک و توانایی ما در انجام پژوهش و کاربست آن تا انتها را مورد تاکید قرار دادند.

 در ادامه آقای دکتر کرمی معاون پژوهشی دانشکده درخصوص پژوهش اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش صحبت کردند. ایشان ضمن تعریف پژوهش اثرگذار، ابعاد و سنجه های آن را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر کرمی ضمن بیان فرایند ارزشیابی فعالیت های پژوهش و فناوری در دانشگاه، پیشنهادات عملی در راستای پژوهش های اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش ها ارائه دادند.

وی از جمله راهکارهای اثرگذاری اجتماعی در جایگاه عضو هیئت علمی دانشگاه را شامل موارد زیر دانستند:

- ارائه یافته ­های پژوهش در همایش­ها

- ارائه یافته­ های پژوهش در رویدادهای علمی- اجتماعی

- برگزاری گفتمان علوم بهداشتی

- بازنشر خلاصه یافته­ ها به زبان ساده در وب­سایت

- بازنشر  خلاصه یافته­ ها به زبان ساده در شبکه­های اجتماعی

- بازنشر  خلاصه یافته­ ها به زبان ساده در رسانه­های خبری

- بازنشر  خلاصه یافته­ ها به زبان ساده در پروفایل­های شخصی

- تولید رسانه دیداری- شنیداری در آزمایشگاه رسانه دانشکده (ویدئو، پادکست)

- فراهم نمودن مشارکت ذینفعان در همه مراحل ترجمان دانش (سؤال پرسشی تا کاربست آن)

- ساز و کار فعال انتقال پیام پژوهشی

در انتهای نشست، اساتید حاضر در جلسه چالش های پیش رو و راهکارهای مدنظر خود در راستای اثرگذاری هر چه بیشتر طرح های پژوهشی مطرح کردند. از جمله چالش ها و راهکارهای مطرح شده عبارتند از:

  • چرخه علم و ترجمان دانش: ضرورت جلب مشارکت ذینفعان
  • وجود اسناد بالادستی و دستورالعمل های الزام آور برای پژوهش های تقاضامحور
  • واسطه گری دانش
  • عدم وجود فرصت برابر برای پژوهشگران و دانشگاه ها در مستندسازی اثرات پژوهش
  • موانع دسترسی به شبکه های اجتماعی
  • موانع انتشار یافته های پژوهشی و بستر مناسب آن برای استفاده کنندگان
  • عدم مشارکت ذینفعان در فرآیند پژوهش: حضور در تیم پروپوزال طرح و پایان نامه
  • عدم باور واقعی به اثرگذاری پژوهش و فناوری

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 136273
کلید واژه

تصویر

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست