نشست "پژوهش اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش"
سه شنبه 21 آذرماه 1402، به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش نشست "پژوهش اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش" به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.
ابتدا آقای دکتر اسلامی رییس دانشکده ضمن تبریک هفته پژوهش، عرض خیرمقدم خدمت حاضرین جلسه و تشکر از معاونت پژوهشی دانشکده به دلیل برگزاری این نشت، اظهار امیدواری کردند دانشکده بتواند در راستای رسالت خود، اثرگذاری اجتماعی در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و سلامت عمومی را داشته باشد.
ایشان توجه به سواد پژوهش که همان درک و توانایی ما در انجام پژوهش و کاربست آن تا انتها را مورد تاکید قرار دادند.
در ادامه آقای دکتر کرمی معاون پژوهشی دانشکده درخصوص پژوهش اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش صحبت کردند. ایشان ضمن تعریف پژوهش اثرگذار، ابعاد و سنجه های آن را مورد بررسی قرار دادند.
دکتر کرمی ضمن بیان فرایند ارزشیابی فعالیت های پژوهش و فناوری در دانشگاه، پیشنهادات عملی در راستای پژوهش های اثرگذار و اثرات فرادانشگاهی پژوهش ها ارائه دادند.
وی از جمله راهکارهای اثرگذاری اجتماعی در جایگاه عضو هیئت علمی دانشگاه را شامل موارد زیر دانستند:
- ارائه یافته های پژوهش در همایشها
- ارائه یافته های پژوهش در رویدادهای علمی- اجتماعی
- برگزاری گفتمان علوم بهداشتی
- بازنشر خلاصه یافته ها به زبان ساده در وبسایت
- بازنشر خلاصه یافته ها به زبان ساده در شبکههای اجتماعی
- بازنشر خلاصه یافته ها به زبان ساده در رسانههای خبری
- بازنشر خلاصه یافته ها به زبان ساده در پروفایلهای شخصی
- تولید رسانه دیداری- شنیداری در آزمایشگاه رسانه دانشکده (ویدئو، پادکست)
- فراهم نمودن مشارکت ذینفعان در همه مراحل ترجمان دانش (سؤال پرسشی تا کاربست آن)
- ساز و کار فعال انتقال پیام پژوهشی
در انتهای نشست، اساتید حاضر در جلسه چالش های پیش رو و راهکارهای مدنظر خود در راستای اثرگذاری هر چه بیشتر طرح های پژوهشی مطرح کردند. از جمله چالش ها و راهکارهای مطرح شده عبارتند از:
- چرخه علم و ترجمان دانش: ضرورت جلب مشارکت ذینفعان
- وجود اسناد بالادستی و دستورالعمل های الزام آور برای پژوهش های تقاضامحور
- واسطه گری دانش
- عدم وجود فرصت برابر برای پژوهشگران و دانشگاه ها در مستندسازی اثرات پژوهش
- موانع دسترسی به شبکه های اجتماعی
- موانع انتشار یافته های پژوهشی و بستر مناسب آن برای استفاده کنندگان
- عدم مشارکت ذینفعان در فرآیند پژوهش: حضور در تیم پروپوزال طرح و پایان نامه
- عدم باور واقعی به اثرگذاری پژوهش و فناوری
نظر