نتایج طرح پژوهشی “بررسی رابطه بین مواجهه با ارتعاش تمام بدن ...”

در خصوص رویکرد ترجمان دانش و کاربردی کردن نتایج حاصل از تحقیقات، در نشست تخصصی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار با عنوان" تجارب پیشرو تا محیط کار بهداشتی و ایمن" که روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه 1402، به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار توسط گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار در دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار گردید، اخبار نتایج پژوهشی طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته در سال 1401 و 1402 گروه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار مطرح و یافته های کلیدی آنها متناسب با نیاز ذینفعان اطلاع رسانی گردید:
طرح تحقیقاتی «بررسی رابطه بین مواجهه با ارتعاش تمام بدن و کیفیت مایعی منی رانندگان تاکسی استان تهران» با کد پژوهان 20899
مجری و همکاران: دکتر سمیه فرهنگ دهقان، محمدعلی صدیقی گیلانی، سیروان زارعی، دکتر محمد حسین وزیری، دکتر سهیلا خداکریم اردکانی
«مایع منی رانندگان تاکسی می تواند از کیفیت پایینتری نسبت به کارمندان اداری برخوردار باشد.»
در توضیح مطلب این خبر: ناباروری یکی از مشکلات مهم در زندگی 22 درصد از زوجها است که به عنوان یکی از مهمترین بحرانهای دوران زندگی محسوب می شود. تقریباً نیمی از تمام موارد ناباروری، توسط بیماریهای مربوط به مرد و تحت تأثیر عوامل شغلی، محیطی، ژنتیکی و ناشناخته ایجاد میشود. ارتعاش تمام بدن بهعنوان یک آلاینده فیزیکی محیط کار بهخصوص در وسایل حملونقل مطرح بوده و اثرات زیان آوری بر روی سیستمهای بیولوژیکی شاغلین این حوزه دارد. با توجه به لزوم سنجش وضعیت عوامل زیانآور محیطهای کاری، اهمیت سلامت باروری در مردان و همچنین آگاهی از میزان تأثیر مواجهه با ارتعاش تمام بدن بر روی کیفیت مایع منی در باروری، این مطالعه به بررسی رابطه بین مواجهه ارتعاش تمام بدن و کیفیت مایع منی با تمرکز بر رانندگان تاکسی درونشهری مراجعهکننده به یک مرکز درمانی ناباروری در شهر تهران انجام شد. میانگین وزنی زمانی مواجهه ارتعاش در دو گروه رانندگان تاکسی و کارمندان اداری به ترتیب 691/0 و 068/0 متر بر مجذور ثانیه و این میزان به ترتیب در محدوده ریسک بهداشتی متوسط و پایین بهدستآمده و ارتباط بسیاری بین آنها دیده شد. همچنین بین دو گروه رانندگان تاکسی و کارمندان اداری، ارتباط قابل توجهی در متغیرهای تعداد کل اسپرم، تحرک پیشرونده، تحرک غیر پیشرونده و تحرک کل وجود داشته و بین سایر متغیرهای حجم،pH، غلظت اسپرم، عدم تحرک، مورفولوژی طبیعی و غیرطبیعی، رنگ و ویسکوزیته ارتباطی مشاهده نشد. بیشترین میزان تأثیر را در بین متغیرهای دموگرافیک و مواجهه را داشته است. پیشنهاد میشود تا در پژوهشهای آتی این پژوهش بر روی گروههای شغلی متفاوتتری اعم از وسایل نقلیه سنگین نیز اجرا شود. علاوه براین پیشنهاد میشود از تأثیر همزمان کلیه آلایندههای شغلی و محیطی در انواع خودروهای داخلی و خارجی و با کاربریهای متفاوت استفاده و تأثیر مداخلات کنترلی و مهندسی در بازههای زمانی کوتاهمدت و بلندمدت نیز بررسی شود.
نظر