• تاریخ انتشار : 1398/04/26 - 14:42
  • بازدید : 921
  • تعداد بازدیدکننده : 21
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

دیدار رییس دانشگاه و اعضای گروه های آموزشی دانشکده بهداشت و ایمنی

ضرورت افزایش تعامل دانشکده بهداشت و ایمنی با صنعت

ضرورت افزایش تعامل دانشکده بهداشت و ایمنی با صنعت/ محصول محوری، ثروت آفرینی را به همراه دارد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ظرفیت های دانشکده بهداشت و ایمنی تاکید کرد: اعضای هیئت علمی این دانشکده باید تعامل خود را با بخش های مختلف جامعه از جمله صنایع افزایش دهند، زیرا دانشکده بهداشت و ایمنی یک دانشکده بدون دیوار است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر امیر محسن ضیایی در جلسه دیدار رئیس دانشگاه با مدیران و اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی دانشکده بهداشت و ایمنی اظهار کرد: نزدیک ترین دانشکده به حوزه ماموریت نهایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشکده بهداشت و ایمنی است.

 وی با بیان اینکه ماموریت نهایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استقرار و توسعه سلامت است، گفت: دانشکده بهداشت و ایمنی می تواند برای تحقق این ماموریت در دانشگاه رهبر باشد.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بخش زیادی از گردش بازار سلامت مربوط به حوزه بهداشت و ایمنی است که دانشکده بهداشت و ایمنی می تواند بخش قابل توجهی از آن را جذب کند.

 دکتر ضیایی یادآور شد: در بسیاری از حوزه های ارائه خدمات سلامت، از مرز خودکفایی عبور کردیم و بعد از این مسئله باید برای توسعه به حوزه های دیگری توجه کنیم.

 توسعه آموزشی باید در راستای حرکت در لبه های علم و دانش باشد

 معاون آموزشی دانشگاه تاکید کرد: اگر درخواست توسعه آموزشی می کنیم، این توسعه باید در راستای یک سرویس یا مارکت جدید و یا در راستای حرکت در لبه های علم و دانش باشد، در غیر این صورت توسعه معنا ندارد.

 دکتر ضیایی با تاکید بر ضرورت پرهیز از انجام کارهای تکراری افزود: باید وجه تمایز ایجاد کنیم، یعنی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کارهایی انجام دهد که سایر دانشکده های بهداشت انجام نمی دهند.

 معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه امکان تغییر نقشه جذب هیئت علمی در راستای ایجاد وجه تمایز و یا جذب نخبگان امکان پذیر است، گفت: باید به سمت کیفی سازی و تمایز دانشگاه پیش برویم و بدانیم که اگر روزی هیچ منبعی وجود نداشته باشد تنها کسانی می توانند باقی بمانند که به مارکتینگ توجه کرده اند.

 وی تاکید کرد: باید تصور کنیم که اگر تمام دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه باشند، کدام رشته ها تعطیل می شوند و کدام رشته ها توسعه می یابند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: باید برای تولید انقدر کیفیت داشته باشیم که کشورهای دیگر منطقه از آن استفاده کنند؛ همین که دیگران محصول ما را بخرند یعنی به کیفی سازی رسیده ایم.

 وی در ادامه تاکید کرد: دانشکده بهداشت می تواند در بحث آموزش عالی پاسخگوی اجتماعی لیدر باشد.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  درباره ارتقای اعضای هیئت علمی گفت: در حوزه ارتقای اعضای هیئت علمی، باید کسانی را که مسئله ای از کشور حل می کنند لحاظ کنیم و آن ها را محدود به تولید مقاله و کارهای سنتی نکنیم.

 دکتر ضیایی اضافه کرد: اگر عضو هیئت علمی بتواند مشکلی را در حوزه ملی و منطقه ای حل کند، این موضوع در ارتقای افقی و عمودی وی مدنظر قرار خواهد گرفت.

دانشکده بهداشت و ایمنی در تولید مقالات علمی سهم زیادی داشته است

 دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این جلسه درباره پژوهش و فناوری دانشگاه اظهار کرد: سال گذشته به لحاظ کمی سال خیلی درخشانی داشتیم و چهار هزار و ۱۹۵ مقاله در دانشگاه در نمایه های معتبر به چاپ رسید.

 وی با بیان اینکه خیلی سهم قابل توجهی از این مقالات به دانشکده بهداشت و ایمنی اختصاص داشته است، گفت: این دانشکده از دانشکده های پرکار در حیطه تولیدات علمی است و ما هم این را در بودجه های پژوهشی لحاظ کردیم.

 معاون تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طبق سیاست دانشگاه هر بخش که بیشتر کار کند، منابع بیشتری نیز به خود اختصاص خواهد داد، یادآور شد: با حمایت رئیس دانشگاه در تعیین بودجه این دانشکده پس از ادغام از جمع جبری استفاده نکردیم.

 تولیدات علمی مرحله گذار است

 دکتر زرقی تاکید کرد: بسنده کردن به تولیدات علمی نمی تواند ما را به اهداف نهایی دانشگاه برساند، بلکه  تولیدات علمی مرحله گذار است و ما سند علمی تولید می کنیم تا بگوییم توانمندی داریم و می توانیم کاری انجام دهیم.

 وی با بیان اینکه  دانشگاه در حوزه فناوری جهت گیری کرده است و فعالیت های زیادی در آن انجام می شود، گفت: جای یک مرکز رشد در دانشکده بهداشت و ایمنی خالی است.

 معاون تحقیقات و فناوری در دانشگاه چهار مرکز رشد وجود دارد، که در دانشکده های تغذیه، فناوری های نوین، داروسازی و دندانپزشکی قرار گرفته اند که در مجموع  آنها حدود ۶۰ شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند.

 دکتر زرقی تاکید کرد: ضروری است که شرکت هایی در مرکز رشد این دانشکده ایجاد شوند و اقدام به تولید محصول کنند.

وی با بیان اینکه بودجه های فناوری از بودجه های پژوهشی مجزاست، گفت: دانشکده ها باید برای فعالیت در بحث فناوری به صورت سیستماتیک فعال شوند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به تفاهم نامه هایی بین دانشگاه با دانشگاه های خواجه نصیر، امیر کبیر و شهید بهشتی،یادآور شد: دانشکده بهداشت و ایمنی نیز باید در این زمینه فعالتر شود.

 وی با بیان اینکه در دانشکده بهداشت و ایمنی، در حوزه علم اثرگذاری های بسیار خوبی وجود دارد، یادآور شد: پس از بازدید هفته گذشته با مدیران گروه های آموزشی این دانشکده، به بیمارستان ها و پژوهشکدهای علاقه مند نامه ای ارسال شد که اگر تمایل دارند، هفته ای یک روز یک اپیدمیولوژیست در آن جا مستقر شود که همه از این پیشنهاد استقبال کردند، پس ضروری است که فعالیت های این دانشکده به صورت ملموس تر و بیشتر دیده شود.

 دکتر زرقی یادآور شد: همان طور که بخش زیادی از کارهای درمانی بیمارستان ها را رزیدنت ها انجام می دهند، دستیاران این دانشکده نیز می توانند در بیمارستان ها نقش مهمی داشته باشند.

 محصول محوری، ثروت آفرینی را به همراه دارد

 وی یادآور شد: دانشگاه در پنج سال اخیر صد محصول تولید کرده که از تعدادی از آن ها رونمایی شده است، دانشکده ها باید محصول گرا نیز باشند، زیرا محصول محری ثروت آفرینی را به همراه دارد.

 ظرفیت بالای دانشکده بهداشت و ایمنی در فعالیت های بین المللی

دکتر بابک شریف کاشانی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: ما در حوزه بالین ناچاریم که بر زبان فارسی تکیه بیشتری کنیم، اما با برگزاری دوره های کوتاه مدت در این دانشکده، می توان با تمرکز بر زبان انگلیسی در حوزه بین الملل نیز فعالیت های خوبی داشت.

وی ادامه داد: با توجه به مشارکت فرهنگی و ساختاری که در منطقه وجود دارد و همچنین با توجه به مشکلات یکسان بین کشورهای منطقه، می توانیم در این حوزه هدف گذاری های خوبی انجام دهیم.

 دکتر کاشانی افزود: اگر در دروه های کوتاه مدت این هدف گذاری ها را انجام دهیم، با تبلیغات خوب می توانیم در حوزه بین الملل نیز رشد کنیم، اما تا وقتی که محدودیت زبان وجود داشته باشد، مشارکت ها زیاد نخواهد بود.

 وی در پایان یادآور شد: با توجه به پتانسیلی که در این دانشکده وجود دارد، می توان این دانشکده را در کسب درآمد حاصل از برگزاری دوره های کوتاه مدت در حوزه بین الملل بسیار فعال کرد.

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 80686
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست