معرفی گروه بهداشت عمومی

گروه بهداشت عمومی قدیمی‌ترین گروه دانشکده است که با 50 سال قدمت، دارای بیشترین تعداد دانشجوی فارغ‌التحصیل و مشغول به تحصیل و بیشترین رشته‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترای PhDمی‌باشد.

همزمان با تاسیس دانشکده بهداشت در سال 1351، رشته کارشناسی بهداشت مدارس در دانشکده بهداشت تشکیل شد. در سال 1358  رشته کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی جایگزین بهداشت مدارس گردید و گروه بهداشت عمومی با مدیریت مهندس توفیق غفوری تشکیل گردید.  از سال 1366 مدیریت گروه را مهندس روشنی بر عهده گرفتند که مدت 23 سال مدیریت ایشان ادامه یافت. از سال 1387 رشته کارشناسی آموزش بهداشت توسط گروه بهداشت عمومی دایر گردید و از نیمسال اول سال تحصیلی 89-88 مقطع دکترای آموزش بهداشت نیز در گروه به عنوان سومین رشته تاسیس شد. چهارمین رشته گروه، کارشناسی پیوسته بهداشت عمومی بود که از مهر سال 1389، شروع به جذب دانشجو نموداز سال 1390 کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی راه‌اندازی و در گروه به جذب دانشجو پرداخت که در سال 1397  این رشته و مقطع به دانشکده مجازی آموزش پزشکی و مدیریت انتقال یافت. بدلایلی رشته ی مصوب بهداشت خانواده این گروه دانشجوی شاغل به تحصیل ندارد.

همچنین در این گروه رشته سلامت سالمندی در مقطع کارشناسی ارشد از مهرماه سال 1393 دایر گردیده است که در حال حاضر به تربیت دانشجو در این رشته ادامه می‌دهد.

و با راه اندازی رشته بهداشت مدارس مقطع کارشناسی پیوسته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ظرفیت پذیرش ۳۰ دانشجو مبتنی بر مفاد تفاهم نامه منعقده بین وزارتین بهداشت و آموزش و پرورش برای یک دوره موافقت شد و در نیمسال اول تحصیلی سال 1401 پذیرش دانشجو در این رشته صورت گرفت.

در حال حاضر این تشکل از رشته های بهداشت عمومی و بهداشت مدارس در مقطع کارشناسی، رشته سلامت سالمندی در مقطع کارشناسی ارشد ، رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی می باشد.

بنابر وظیفه رشته ی تحصیلی و مهارت های آموخته شده محل بروز موارد گفته شده در عرصه و دربین مردم است که در قالب خدمات ساختار یافته ی دولتی/ خصوصی و سازمان های مردم نهاد تجلی می یابد.

 بهداشت عمومی چون چتری است برفراز خدمات پیشگیری و مراقبت های بهداشتی و نقش بارز آن در محیط ارائه و مشارکت در ارائه ی خدمات پیشگیری و مراقبت های بهداشتی است. دانش آموختگان این رشته براساس درس آموخته های دوره ی تحصیلی، افراد تاثیرگذار بر اصلاح رفتارهای مربوط به سلامت جامعه هستند و به دلیل مقبولیت و دانایی مهارت ها چه به صورت فردی و چه به صورت سازمان یافته در کلیه ی نهادهای رسمی اعم از دولتی و خصوصی و نهادهای غیررسمی از جمله خیریه ها و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) نقش موثر دارندو محل مناسب مداخله ی این دانش آموختگان در نهاد خانواده، آموزش و پرورش و جوامع محلی بسیار زیاد است.

یکی از نقش های پراهمیت این گروه در انجام وظیفه در دفاتر، مجموعه ها و کلینیک های مشاوره ای است. یکی از رشته های اصلی بهداشت عمومی، رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت است که این رشته مجاز است برای ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه ی رفتارهای مربوط به سلامت فعالیت نمایند و این یکی از نمودهای حضور ساختاریافته ی این دانش آموختگان در جامعه است.

یکی از ارکان ارائه ی خدمات سلامت به جامعه ی بهداشت مدارس است، این خدمت در قالب آموزش دانشگاهی بهداشت مدارس و حضور سازمانی دانش آموختگان این رشته در مدارس در ارتقاء سلامت دانش آموزان، اولیاء مدرسه و اولیاء دانش آموزان است که مسئوولیت و نقش چشمگیری دارند. مهارت انجام خدمات در کلیه خدمات مربوط به حوزه سلامت جمعیت ، مادر و کودک رانیز به عنوان کارشناس بهداشت دارند.

رسالت و برنامه راهبردی گروه:

تعریف رشته : بهداشت عمومی شاخه اساسی علوم بهداشتی است.دانشجویان آن در جهت حفاظت در ارتقاء و بازسازی سلامت افراد جامعه فعالیت می کنند. دانشجویان این رشته باید مجهز به مجموعه ای از علوم و مهارت و اعتقاداتی باشند که در جهت حفظ ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه تلاش نمایند.

رسالت گروه بهداشت عمومی، آموزش و تربیت نیروهای آشنا، معتقد و عامل به مفاهیم، مبانی و راه کارهای تامین، حفظ و ارتقاء سلامت برای جامعه، خانواده و فرد است. از دیگر ماموریت‌های این گروه، ارتقای دانش بهداشت عمومی با هدف پیشرفت و توسعه ارتقای سلامت و کاهش هزینههای خدمات درمانی است که با تلاش در توسعه محیطهای حامی سلامت در جامعه مانند شوراها، تشکل‌ها، ... در حال پیگیری است. توسعه پژوهش و تولید شواهد علمی و همچنین ارتقای همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی با رعایت بالاترین اصول و ارزش‌های اخلاقی و در راستای اجرای قوانین بالادستی و برنامه‌های توسعه کشور و حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم و چهارم از طریق آموزش و پژوهش جامعه نگر، از دیگر رسالت‌های این گروه می­باشد. 

چشم انداز : فراگیران ضمن تثبیت جایگاه خود در بخش بهداشت و آموزش بر اساس استانداردهای جهانی امکان جذب در بازار کار و رفع نیاز جامعه را ایجاد نمایند.

اهداف :

  1. با آگاهی و عملکرد همسو با نیازهای جامعه، خانواده و فرد با ارزیابی و ارزشیابی عوامل خطر و مداخله و تغییر در سطح بهداشت محیط، خانواده و فرد آشنا باشند.
  2. در چگونگی اثر گذاری عوامل انسانی، محیطی، اقتصادی، اجتماعی بر چگونگی تامین، حفظ و ارتقاء سلامتی در سطوح مختلف آشنا باشند.
  3. از چگونگی مداخله از طریق نیاز سنجی ها، آموزش بهداشت، کنترل اپیدمیها، مراقبت از چگونگی تغذیه و تغییر در شاخص های سلامتی در سطح جامعه آگاهی داشته باشند.

 

دامنه وظایف و جایگاه کارشناسان بهداشت عمومی

  • نقش مراقبتی:

- مراقبت قبل و بعد از زایمان

-مراقبت کودکان در دوران نوزادی - شیرخواری - قبل از مدرسه

- پایش سلامت کودکان مدرسه ای

- کمک و نظارت در اجرای برنامه های کمپین های سراسری

  • نقش اجرایی:
  • شرکت در برنامه های بهداشت مدارس
  • ارایه خدمات بهداشت باروری به افراد تحت پوشش
  • انجام خدمات واکسیناسیون  طبق آخرین دستورالعمل کشوری
  • انجام غربالگری های نوزادان طبق پروتکل کشوری
  • غربالگری و بیمار یابی در سالمندان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت
  • نظارت بر چگونگی تشکیل و تکمیل پرونده در سامانه سیب برای خانوارهایی تحت پوشش
  • نظارت بر اجرای ارجاع موارد
  • کمک به انجام ارایه خدمات در سایرواحدهای مراکز بهداشتی در موراد ضروری
  • بررسی و نظارت بر نیازهای تدارکاتی مراکز ارایه خدمات
  • تهیه و اجرای محتوی آموزشی بر اساس نیاز سنجی های انجام گرفته در جمعیت تحت پوشش
  • نقش پژوهشی:
  • کمک به پژوهشهای کاربردی (HSR) در عرصه های بهداشتی کشور
  • آموزش پرسشگران طرح های پژوهشی
  • کمک در مصاحبه پژوهشی و گردآوری داده های مورد نیاز و تجزیه و تحلیل
  • نقش آموزشی و ترویجی
  • آموزش به کلیه افراد تحت پوشش مراکز محل خدمت دانش آموخته (کمک در آموزش بهداشت به دانشجویان و بهورزان مامور در مراکز مورد نظر)
  • آموزش به مادران در دوران بارداری و شیردهی و بعد از زایمان و یایسگی
  • آموزش و مشاوره قبل از ازدواج به افراد
  • اجرای برنامه های آموزشی در مدارس بر حسب شعار های بهداشتی
  • آموزش بهداشت به دانش آموزان ، اولیاء و کادر آموزشی در مدارس
  • آموزش به جامعه

 جایگاه این رشته : دانشجویان  رشته بهداشت عمومی در حرفه آینده خود در جامعه نقشهای  زیر را بر عهده خواهند داشت:

نقش آموزشی : آموزش به افراد تحت پوشش

نقش پژوهش : کمک به پژوهش های کاربردی (HSR) در عرصه های بهداشتی کشور

نقش مراقبتی : شرکت در برنامه های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کل جامعه مانند مراقبت از رشد و تکامل کودکان، مراقبت از مادران باردارو...

 

معرفی آزمایشگاه ها و خدمات گروه بهداشت عمومی موجود

  • اتاق مهارت های عملی (پراتیک)
  • آزمایشگاه رسانه (Media Lab

 

توانمندی های اعضای هیئت علمی گروه بهداشت عمومی

 

 دکتر علی رمضانخانی

دکتر حسین حاتمی

دکتر نسترن کشاورزی محمدی

دکتر محتشم غفاری

دکتر سکینه رخشنده رو

دکتر معصومه صادقی پور

دکتر طیبه مرعشی

 

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست