مدیر دفتر توسعه آموزش (EDO)

 

 

دکتر اعظم ملکی قهفرخی

دکترای تخصصی ارگونومی
مرتبه علمی: استادیار
شماره تماس: 41-22432040     داخلی: 270

پست الکترونیک:

  azam.maleki13@gmail.com

رزومه فارسی، رزومه انگلیسی، سامانه علم سنجی، سامانه پژوهان، ORCID

 

 

معرفی دفتر توسعه آموزش

 

 

معرفی

دفتر توسعه آموزش (Education Development Office - EDO) دانشکده بهداشت و ایمنی، در تیرماه ۱۳۸۳ با هدف ارتقا کیفیت آموزش، توانمندسازی اعضای هیأت علمی و پاسخگویی به نیازهای روزافزون نظام آموزشی علوم سلامت، فعالیت خود را آغاز کرد. این دفتر به عنوان یکی از بازوهای اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (Education Development Center - EDC) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نقشی کلیدی در پیاده‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های تحول‌آفرین آموزشی در سطح دانشکده ایفا می‌کند.
EDO
با اتکا بر چارچوب‌ها و استانداردهای آموزشی ملی و بین‌المللی، به دنبال ارتقا سطح علمی نیروی انسانی، بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری، توسعه روش‌های نوین ارزشیابی و ایجاد بستر مناسب برای رشد حرفه‌ای اعضای هیأت علمی و دانشجویان است. این دفتر، فضای ارتباطی بین مسئولان آموزشی، مدرسان و دانشجویان را تقویت کرده و بر ارتقاء مداوم کیفیت آموزش در سطوح مختلف تأکید دارد.

 

مدیریت دفتر توسعه آموزش: دکتر اعظم ملکی

کارشناس دفتر توسعه آموزش: مهندس صهبا رفیعی سامانی

 

اهداف و رسالت ها

رسالت (Mission)

رسالت اصلی دفتر توسعه آموزش، طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی کلیه فعالیت‌هایی است که به بهبود و ارتقای آموزش علوم سلامت در سطح دانشکده کمک می‌کنند. این مأموریت در هماهنگی کامل با بسته‌های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت و مرکز EDC دانشگاه تعریف شده و شامل حیطه‌های زیر می‌شود:

  • توانمندسازی مداوم اعضای هیأت علمی از طریق برگزاری کارگاه‌ها، دوره‌ها و مشاوره تخصصی
  • برنامه‌ریزی و بازنگری درسی برای تطبیق با نیازهای روز جامعه و تحولات علمی
  • ارزشیابی اعضای هیأت علمی و فرآیندهای آموزشی با رویکردهای نوین و شفاف
  • طراحی، تحلیل و ارتقای آزمون‌ها در جهت سنجش دقیق‌تر شایستگی‌های دانشجویان
  • توسعه فعالیت‌های دانش‌پژوهی و پژوهش در آموزش
  • توانمندسازی و مشارکت دانشجویان در فرآیندهای تصمیم‌سازی آموزشی از طریق کمیته‌های مشورتی

 

چشم‌انداز  (Vision)

دفتر توسعه آموزش دانشکده بهداشت و ایمنی در نظر دارد تا در افق پیش رو، به عنوان یکی از واحدهای برتر و مرجع در حوزه اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم سلامت در کشور شناخته شود. این دفتر با تأکید بر ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم – شامل کارآفرینی، نوآوری و ارتباط مؤثر با جامعه – در تلاش است تا بستر مناسبی برای آموزش اثربخش، پژوهش نوآورانه، و توسعه فردی و حرفه‌ای اعضای هیأت علمی و دانشجویان فراهم آورد.

 

ارزش‌های بنیادی (Core Values)

دفتر توسعه آموزش دانشکده بهداشت و ایمنی، با درک عمیق از نقش کلیدی آموزش در شکل گیری آینده نظام سلامت کشور، بر مجموعه ای از ارزش های بنیادین پایبند است که جهت گیری تمامی برنامه ها، سیاست ها و تصمیم گیری های آن را مشخص می سازند. این ارزش ها، ریشه در اخلاق حرفه ای، احترام متقابل، نوآوری و تعهد به کیفیت دارند و تلاش می کنند فضای دانشگاهی را به محیطی انسانی، سازنده و یادگیرنده تبدیل کنند.

ارزش های کلیدی EDO عبارتند از:

  • پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و کرامت انسانی در تمام سطوح فعالیت
  • احترام به شأن و منزلت علمی دانشجویان و اعضای هیأت علمی
  • رعایت حقوق معنوی و مالکیت فکری در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی
  • خلاقیت، نوآوری و پویایی در فرآیندهای آموزش و یادگیری
  • مشارکت‌جویی و مشورت‌پذیری در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های آموزشی
  • تعهد به بهبود مستمر و ارتقای کیفیت آموزش در تمامی ابعاد

 

اهداف کلان و اجرایی

دفتر توسعه آموزش دانشکده بهداشت و ایمنی با رویکردی نظام‌مند و آینده‌نگر، مجموعه‌ای از اهداف کلان و اجرایی را دنبال می‌کند که همسو با سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز EDC دانشگاه تعریف شده‌اند. این اهداف با هدف ارتقاء مداوم کیفیت آموزش، ارتقای توانمندی اعضای هیأت علمی، بهبود فرآیندهای ارزشیابی و مشارکت فعال دانشجویان در توسعه آموزشی طراحی شده‌اند.

مهم‌ترین اهداف اجرایی دفتر EDO عبارتند از:

  • شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اعضای هیأت علمی در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای دانشکده و دانشگاه
  • نیازسنجی، طراحی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی در حوزه‌های آموزشی
  • طراحی و ارتقای الگوهای ارزشیابی عملکرد آموزشی با هدف بهبود مستمر کیفیت تدریس
  • نظارت بر تدوین طرح دوره و طرح درس‌ها برای اطمینان از هماهنگی با اهداف آموزشی و نیازهای ملی
  • هدایت و مشاوره تخصصی در تدوین نقشه‌های آزمون (Blueprint) با تأکید بر تناسب محتوا و سنجش مؤثر
  • تقویت فعالیت‌های پژوهش در آموزش (Scholarship of Teaching and Learning) و حمایت از طرح‌های نوآورانه
  • ارزشیابی علمی ساختار و محتوای آزمون‌های دوره‌ای و جامع با هدف ارتقاء سطح اعتبار و پایایی آن‌ها
  • فعال‌سازی و پشتیبانی از کمیته‌های مشورتی دانشجویی برای تقویت نقش دانشجو در بهبود فرآیندهای آموزشی
  • برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی مستمر ژورنال کلاب‌های علمی برای تقویت تفکر نقاد و به‌روزرسانی علمی
  • تحلیل و پایش منظم عملکرد دفتر توسعه آموزش در راستای شناسایی نقاط قوت، چالش‌ها و مسیر بهبود
  • تهیه گزارش‌های جامع و مستند از فعالیت‌ها و ارائه آن به معاونت آموزشی دانشکده و مرکز EDC دانشگاه

 

شرح وظایف

بر اساس آیین‌نامه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، وظایف رسمی دفاتر توسعه آموزش به شرح زیر است:

  • همکاری در ارتقاء توانمندی‌های آموزشی اعضای هیأت علمی در حوزه‌های گوناگون
  • مشاوره و همراهی در طراحی نظام ارزشیابی اعضای هیأت علمی و بهبود فرآیندهای آموزشی
  • ارائه راهکار و پشتیبانی علمی برای اجرای طرح‌های پژوهش در آموزش
  • ترویج و آموزش روش‌های نوین تدریس، یادگیری و ارزشیابی
  • مشارکت مؤثر در جلسات شورای آموزشی و ایفای نقش در تصمیم‌گیری‌های کلان آموزشی دانشکده

 رسالت

مأموریت EDO ، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی تمامی حیطه های مرتبط با توسعه آموزش علوم سلامت مطابق با بسته های تحول و نوآوری در آموزش در سطح دانشکده می باشد. توانمندسازی اعضای هیات علمی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی اعضای هیات علمی، ارزیابی آزمون، دانش پژوهی و کمیته های مشورتی دانشجویی، حیطه های اصلیِ مأموریت EDO می باشند.

دورنما

واحد توسعه آموزش (EDO) دانشکده بهداشت و ایمنی بر آن است تا 5 سال آینده، یک واحد پیشرو در اجرای بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم سلامت در سطح کشور با تأکید بر ویژگی های دانشگاههای نسل سوم باشد.

ارزش ها

-      رعایت اصول اخلاقی و جایگاه انسانی

-      رعایت شأن و منزلت دانشجویان و اعضای هیأت علمی

-      تعهد به رعایت حق مالکیت در تمامی فعالیت های آموزشی و پژوهشی

-      پویایی و خلاقیت

-      مدیریت مشارکتی و مشاوره ای

-      تعهد به ارتقای کیفیت و توسعه آموزش

اهداف

-         تشویق و بکارگیری توانمندی ها و  ظرفیت های اعضای هیات علمی دانشکده در تمامی کمیته های تحول و نوآوری دانشگاه

-         نیازسنجی، اجرا و ارزیابی برنامه های توانمندسازی اعضای هیأت علمی

-         نیازسنجی، اجرا و ارتقای روش های ارزشیابی اعضای هیات علمی

-         پیگیری، ارزیابی و نظارت بر روند تدوین و تکمیل طرح دوره و طرح درس

-         هدایت، مشاوره و نظارت بر تدوین نقشه های آزمون (Blueprint) توسط اعضای هیات علمی

-         هدایت، مشاوره و تسهیل نمودن دانش پژوهی و طرح های پژوهش در آموزش

-         ارزیابی و ارتقای ساختار و محتوای آزمون های دوره ای و جامع

-         هدایت و فعال نمودن کمیته های مشورتی دانشجویان

-         نیازسنجی، برنامه ریزی و نظارت بر ژورنال کلاب ها

-         پایش و ارزیابی مستمر برنامه های EDO در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف

-         مستندسازی و ارائه گزارش دوره ای به معاونت آموزشی دانشکده و EDC دانشگاه

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست