خط مشی مجموعه سازی و مجمو عه گستری کتابخانه دانشکده، بهداشت و  ایمنی

مهر ماه- 97

 

 

مقدمه:

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی با شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان و فراهم آوری منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز، گردآوری و ارائه آن به گروههای ذی نفع شکل گرفته اند؛ بنابراین وظایف اصلی کتابخانه را می توان به سه دسته کلی؛ 1. مجموعه سازی 2. سازماندهی 3. اشاعه اطلاعات تقسیم کرد. باید توجه داشت که مجموعه سازی نخستین رکن در کتابداری و اطلاع رسانی در واحد کتابخانه می باشد زیرا فعالیت های کتابخانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم پس از مجموعه سازی شروع می شود و بر این اساس کمیت و کیفیت رکن مهم دیگر کتابخانه در امر سازماندهی و اشاعه اطلاعات هستند.

بدین ترتیب مجموعه سازی به مجموع فعالیتهایی اطلاق می شود که به کمک آن امکان دستیابی مراجعین به محتوای مورد نیاز چه در خود مجموعه و چه خارج از آن تأمین می گردد. به همین دلیل یکی از مهمترین و در عین حال مشکلترین فعالیت تخصصی کتابداران محسوب می شود.

رسالت

رسالت اصلی کتابخانه دانشکده بهداشت و ایمنی تقویت آموزش و پژوهش از طریق در اختیارگزاری منابع اطلاعاتی و کتب مرجع در زمینه های تخصصی، آموزشی و پژوهشی است که این امر به منظور پاسخگویی نیازهای آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیات علمی و کارکنان و سایر مراجعین انجام می گیرد.

 

 

 

تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی رشته

 

دورنما(چشم انداز)

این کتابخانه درصدد است با جمع آوری کتب، منابع اطلاعاتی دیجیتال و برقراری لینک های ارتباطی با سایر کتابخانه های مرجع به رفرانسی در زمینه بهداشت و ایمنی در ایران تبدیل شود.

اهداف

  1. تأمین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی مرتبط با رشته بهداشت حرفه ای
  2. تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی رشته بهداشت محیط
  3. تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی رشته بهداشت عمومی
  4. تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی رشته اپیدمیولوژی
  5. تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی رشته آموزش بهداشت
  6. تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی رشته مدیریت خدمات بهداشتی
  7. تأمین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی مرتبط با رشته حفاظت صنعتی
  8. تأمین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی مرتبط با رشته سلامت در بلایا و فوریتها
  9. تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی مرتبط به رشته ارگونومی
  10. تامین منابع اطلاعاتی و کتب تخصصی مرتبط با رشته مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست HSE

 

ارزشها

  1. جمع آوری، حفاظت و نگهداری آثار و تالیفات جدید اساتید حوزه های تخصصی  رشته های دانشکده
  2. ارائه خدمات مرجع حضوری
  3. در راستای طرح تکریم ارباب رجوع راه اندازی واحد مطالعه و تحقیق ویژه پژوهشگران بعد از ساعت اداری
  4. برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای توانمند سازی دانشجویان و اعضای هیئت علمی
  5. ارتقاء سیستم نرم افزاری کتابخانه از محیط شبکه به محیط وب

 

 

تعاریف

مجموعه سازی

عبارتست از عمل یا فرایند نیازسنجی ، انتخاب، سفارش تهیه و دسترس پذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راه های خرید، مبادله یا سایر روش های مرسوم و ارزیابی مداوم آن ها می باشد.

 

جامعه کتابخانه

جامعه کتابخانه متشکل از کلیه اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و کارکنان دانشکده ، بهداشت و ایمنی  و همچنین سایر مراجعه کنندگان دانشکده های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند.

 

منابع کتابخانه

منابع کتابخانه در فرایند مجموعه سازی شامل کتاب های فارسی و لاتین چاپی و الکترونیکی، مجلات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی اشتراک دانشگاه می باشند.

 

دامنه و پوشش

کلیه منابع رشته های حوزه ، سلامت، ایمنی، محیط زیست، اپیدمیولوژی، سلامت سالمندان، بهداشت محیط، آموزش بهداشت،  بهداشت حرفه ای ، مهندسی صنایع، ب حران، حریق، مدیریت ، آمار ،مدیریت پسماند،ارگونومی

 

انتخاب و گزینش منابع

هرساله یک ماه قبل از موعد نمایشگاه بین المللی کتاب جلسه ای با حضور کارکنان کتابخانه تشکیل و تصمیمات لازم و وظایف هرفرد در روند انتخاب و فراهم آوری منابع مجموعه از طریق نمایشگاه تعیین می گردد.

 

کمیته انتخاب منابع

در امر انتخاب و گزینش منابع مورد نیاز کتابخانه علاوه بر کارکنان و مدیریت کتابخانه که نقش اصلی و فعال را دارند مدیران گروههای آموزشی دانشکده اساتید هیئت علمی و دانشجویان شرکت دارند .

قابل ذکر است انتخاب و گزینش منابع در خریدهای فصلی و خارج از موعد نمایشگاههای بین المللی نیز به همین منوال صورت می گیرد.

                                                                                                                                                                      

معیارهای عمومی انتخاب مواد                                                                                                                                

  1. مرتبط با رشته ها و موضوعات مورد نیاز دانشگاه
  2. توجه به اعتبار نویسنده ، مترجم و ناشر
  3. توجه به اعتبار ، صحت و روز آمد بودن اطلاعات
  4. جامعیت موضوع و عمق محتوای اثر
  5. شایستگی علمی اثر
  6. نیاز مراجعان
  7. شکل ظاهری منابع

 

سیاست فراهم آوری انواع منابع

  1. متون درسی

با توجه به رسالت اصلی کتابخانه دانشکده منابع درسی از مهم ترین منابعی هستند که در فرایند مجموعه سازی نقش اساسی دارند این منابع شامل منابع درسی دانشگاهی ، منابع کمک آموزشی می باشند که هدف اصلی تهیه منابع درسی و کمک درسی با توجه به نیاز مراجعه کنندگان تهیه می شود.

  1. منابع درسی

این گونه منابع با توجه به نوع نیاز جامعه استفاده کننده کتابخانه با پیشنهاد مسئول بخش مرجع ، متخصصان موضوعی ، دانشجویان و اعضای هیئت علمی تهیه می گردد.

  1. آثار مذهبی، ادبی و هنری

کتابخانه به منظور ارتقاء سطح دینی و همچنین نیاز مطالعاتی دانشجویان و سایر استفاده کنندگان کتابها و منابع اسلامی، ادیان و مذاهب، کتاب های تاریخی و آثار ادبی و هنری مشهور ایران و جهان را در حد نیاز و با توجه به بودجه و فضای کتابخانه تهیه می کند.

  1. مطبوعات روز

این نشریا ت با توجه به نیاز مراجعان و درخواست دانشجویان و همکاران تهیه و دراختیار گذاشته می شود.

  1. پایگاههای اطلاعاتی

خرید و تمدید اشتراک پایگاههای اطلاعاتی به عهده کتابخانه مرکزی بوده که در کل به صورت متمرکز از طریق منابع علمی،کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهیه می گردد.

 

روش تهیه منابع

تهیه کتاب به روشهای خرید و اهداء می باشد.

  1. خرید: ازنمایشگاه های فصلی و سالیانه کتاب از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و یا از طریق ناشران تخصصی سطح شهر انجام می گیرد.
  2. اهداء: بخشی از منابع کتابخانه از طریق اهداء دریافت می شود که کارشناسان کتابخانه پس از بررسی منابع دریافتی منابع مورد نیاز کتابخانه را انتخاب و سایر منابع را جهت استفاده به صورت آزاد در اختیار مراجعین قرار می دهند.

لازم به ذکر است سیاست کتابخانه در انتخاب یک یا چند روش تهیه مواد و نوع مواد جهت فراهم آوری تابع سیاستهای بودجه ای دانشگاه و دانشکده و برنامه های متمرکز کتابخانه مرکزی می باشد.

 

نحوه سفارش و خرید کتاب

سفارش کتاب توسط کتابداران ، اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشکده پس از تکمیل کردن فرم سفارش مخصوص و ارسال آن به کتابخانه و بررسی در خواستها صورت می پذیرد . منابعی که نیاز به بررسی متخصص موضوعی دارند به نماینده گروههای آموزشی و در نهایت به معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ارجاع داده می شود که پس از تایید عناوین و موضوعات فهرستی از منابع در خواستی جهت سفارش و خرید تهیه می گردد.

 

بودجه

میزان بودجه خرید کتاب برای کتابخانه دانشکده از نمایشگاه های کتاب توسط معاونت تحققات و کتابخانه مرکزی مشخص می گردد ولی در طی سال تحصیلی در صورت نیاز به منابع مطالعاتی خاص  با رایزنی هایی که با معاونت آموزشی  و رئیس دانشکده انجام می پذیرد به صورت محدود از تن خواه دانشکده جهت خرید کتاب بهره برداری می گردد.

سایر موارد

وجین

سیاست وجین منابع مجموعه مانند سیاست انتخاب و بر اساس نظارت ، ارزیابی و بازنگری دوره ای مجموعه کتابخانه انجام می پذیرد که در صورت مبادله و یا فروش، مبلغ فوق دراختیار کتابخانه جهت خرید مجدد کتاب قرار گرفته خواهد شد.

 

معیارهای وجین

انجام فرایند وجین منابع و سایر روش های ارزیابی مجموعه مطابق آیین نامه ها ، فرم ها ی مخصوص وجین انواع منابع و دستورالعمل های ابلاغ شده از طرف کتابخانه مرکزی انجام می پذیرد.

 

تبیین سیاستهای کتابخانه در قبال مساله سانسور منابع

طبق سیاست ها و آیین نامه های کتابخانه مرکزی دانشگاه عمل می گردد.

 

ارائه برنامه زمان بندی مشخص جهت بازنگری مستمر در خط مشی مکتوب کتابخانه

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست