معرفی گروه مهندسی بهداشت محیط

علم بهداشت محیط، شناسایی، ارزیابی و کنترل کلیه عوامل محیطی است که بصورت بلقوه و یا بالفعل، اثرات سویی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی انسان وارد می‌کنند. برای رسیدن به این هدف، متخصصان بهداشت محیط با بهره گیری از دانشی که در طول تحصیل در این رشته بدست می‌آورند، تلاش می‌کنند تا عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیستی محیطی مضر برای سلامت انسان را شناسایی و ارزیابی کنند و سپس با طراحی و اجرای اقدامات اصلاحی آنها را کنترل کرده و یا بهر نحو دیگری راهکارهایی ارایه بدهند تا مواجهه افراد جامعه با این عوامل کاهش پیدا یابد.

دامنه وظایف کارشناسان بهداشت محیط بسیار گسترده است. محورهای وظایف بهداشت محیط در جامعه شامل:

1- تامین آب آشامیدنی سالم: نظارت بر کیفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی، اندازه‌گیری و ارزیابی ریسک آلاینده‌های متداول و نوپدید در آب‌های آلوده، طراحی سیستم‌های انتقال و توزیع آب آشامیدنی، طراحی و بهره برداری تصفیه خانه‌های آب و نظارت بر دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم در شهرها و روستاها.

2- مدیریت فاضلاب: طراحی سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و صنعتی، طراحی سامانه‌های استفاده مجدد از پساب، طراحی و ارائه فن‌آوری‌های نوین با کارایی بالا در تصفیه آلاینده‌های نوپدید آب و فاضلاب

3- مدیریت پسماند: طراحی سامانه‌های جمع آوری پسماند شهری و طراحی روش‌های مدیریت پسماند شهری و صنعتی (کاهش، بازیافت، دفن، سوزاندن، امحاء و ...)، طراحی و کاربرد فن‌آوری‌های نوین در تصفیه پسماند و شیرابه

4- مدیریت کیفیت هوا: اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا، ارزیابی ریسک بهداشتی و تعیین بار بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های هوا، طراحی و اجرای برنامه‌ها و سیستم‌های کنترل آلودگی هوا، طراحی و کاربرد فن‌آوری‌های نوین پالایش آلاینده‌های هوا، ارزیابی خطرات ناشی از تغییر اقلیم در جامعه و پیشنهاد روش‌های متناسب با شرایط فنی و اقتصادی کشور

5- پایش و کنترل آلودگی صوتی در جوامع

6- پایش پرتوهای یونساز و غیریونساز و معرفی روش‌های کنترل اثرات بهداشتی ناشی از پرتوها در جامعه

7- امداد رسانی بهداشتی در حوادث و بلایا: تامین آب بهداشتی سالم و غذای سالم، کمک به ایجاد سرپناه و تمام اقداماتی است که موجب بهبود وضعیت محیط و پیشگیری از انتقال بیماری‌های عفونی می‌شود.

8- کنترل وضعیت بهداشت محیط در اماکن عمومی و مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی

 

گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و ایمنی، فعالیت خود را در سال 1370 آغازکرد و هم‌اکنون با بهره‌گیری ۱۰ نفر از اساتید شاخص در این رشته تحصیلی ضمن پرورش و تربیت دانش آموختگانی با توان علمی و اجرایی قابل قبول و برجسته، نیازهای سلامت محیط و جامعه را رصد کرده و در راستای ازمیان برداشتن موانع سلامت جامعه می‌کوشند. همچنین در زمینه حرکت در لبه دانش، گروه مهندسی بهداشت محیط، کتب و مقالات پرتعدادی با همکاری گروه‌های معتبر بین‌المللی منتشر کرده است و این فعالیت منجر به کسب جوایز آموزشی، پژوهشی و ثبت اختراع متعددی برای اعضای گروه شده است. این گروه همچنین با بهره‌گیری از کارشناسان کارآزموده در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی، توانمندی قابل توجهی در اجرای پروژه‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت دارد.

در حال حاضر گروه مهندسی بهداشت محیط هر ساله در مقاطع تحصیلی  کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، کارشناسی ارشد مدیریت پسماند و دکتری بهداشت محیط دانشجو می‌پذیرد. از مهمترین رسالت های گروه مهندسی بهداشت محیط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ایفای نقش موثر جهت ارتقاء سطح بهداشت و حل مشکلات زیست محیطی در قالب کار گروهی

 شناسائی عملیات و فرایند های فیزیکی ، شیمیائی و زیستی به منظور بهسازی محیط.

 شناخت و بکار گیری وسایل ، تجهیزات سنجش و اندازه گیری آلاینده ها.

 طراحی سیستم های تصفیه و کنترل آلاینده‌ها در آب، فاضلاب و هوا و مواد زائد جامد.

 آشنائی با روش های ارزشیابی، پایش و مدیریت بهداشت محیط و محیط زیست.

 شناخت قوانین، استانداردها و برنامه های کنترل آلودگی

 تولید علم در جهت پیشرفت ایران اسلامی

 گسترش تحقیقات و اولویت بندی فعالیت‌های پژوهشی در مسائل و مشکلات محیط زیستی و تلاش جهت ارائه راهکارهای مناسب

 در نهایت پرورش و تربیت دانش آموختگانی با بالاترین کیفیت علمی و عملی ممکن

 

معرفی آزمایشگاه‌ها و خدمات گروه مهندسی بهداشت محیط

آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های گروه مهندسی بهداشت محیط علاوه بر ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان دانشکده بهداشت و ایمنی و سایر دانشگاه‌های درخواست دهنده، توانایی ارائه خدمات پایش و پالایش آلاینده‌های محیطی برای صنعت و جامعه را داراست. در ادامه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خدمات دهنده گروه معرفی می‌شود. شایان ذکر است این گروه دارای مجوز آزمایشگاه معتمد محیط زیست می‌باشد.

  • آزمایشگاه آنالیز دستگاهی
  • آزمایشگاه شیمی محیط
  •  آزمایشگاه میکروبیولوژی محیط 
  • آزمایشگاه بهداشت هوا، صوت و پرتوها
  • آزمایشگاه پسماند
  • آزمایشگاه هیدرولیک
  • کارگاه نقشه کشی و نقشه برداری
  • کارگاه موتور تلمبه
  • اتاق پایلوت

  معرفی توانمندی‌های اعضای هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط

توانمندی های دکتر اسلامی

توانمندی های دکتر یزدانبخش

توانمندهای دکتر مسعودی نژاد

توانمندی های دکتر محسنی

توانمندی های دکتر متصدی

توانمندی های دکتر علوی

توانمندی های دکتر رفیعی

توانمندی های دکتر ابطحی

توانمندی های دکتر شاهسونی

توانمندی های دکتر سعدانی


 

 

 

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست