• تاریخ انتشار : 1400/07/04 - 09:42
  • بازدید : 41
  • تعداد بازدیدکننده : 39
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گفت و گو با آقای دکتر مسعودی نژاد

فناوری نوين

 

 فناوری نوین اقیانوس بی کرانی است که هرگز به انتهای آن نخواهیم رسید

گفت و گو با آقای دکتر مسعودی نژاد استاد گروه بهداشت محیط دانشکده

------------------------------------------

آقای دکتر محمدرضا مسعودی نژاد استاد محترم گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و ایمنی در خصوص تجربه خود در رابطه با فناوری ها نوین در حوزه بهداشت محیط گفتند: با توجه به تجاربی که در حوزه برق و الکترونیک  داشتم کار خود را در سال های حدود 1380 با تعمیر دستگاه های کنترل کننده آلایند های زیست محیطی آغاز نمودم و اندک اندک وارد حوزه تعمیرات تجهیزات کنترل کننده در زمینه آنالیزهای کمی و کیفی آب ، فاضلاب و هوا شدم. پس از فاز تعمیرات وارد فاز بازسازی و حتی بازطراحی بخشی از این دستگاه ها و نهایتا پس از 3-4 سال با توجه به صرفه اقتصادی تولید این دستگاه ها نسبت به واردات آن، به سمت بازطراحی و  ساخت برخی از این دستگاه ها سوق پیدا کردم.

این استاد حوزه بهداشت محیط در خصوص فناوری های نوین در رشته مهندسی بهداشت محیط اذعان کردند: فناوری های نوین در واقع مجموعه ی  تجهیزات و امکاناتی است که قادر است به روز، مشکلاتی که از گذشته بوده و یا در آینده خواهد آمد را برطرف کند. مثلا در مورد بیماری کرونا شاید ما در گذشته چنین مطالعات گسترده ای درخصوص دستگاه های شناسایی، کنترل کننده و اندازه گیری و تشخیص بیماری نداشتیم ولی هنگامی که پدیده ای رخ می دهد متخصصین مربوطه شروع به ساخت تجهیزات جدید و متناسب با نیاز می کنند. در ارتباط با بیماری کرونا با توجه به اینکه نمونه هایی که به دستگاه PCR داده می شود زمان بر است، دستگاه استخراج ژن را ساختیم که در یک زمان می تواند نمونه 48 بیمار را آماده سازی نماید. این مثال نمونه ای از فناوری های منطبق با نیاز امروز جامعه است. ما تا دیروز این چالش را نداشتیم ولی امروز با توجه به روبروشدن با این چالش باید درخصوص آن فکر نمائیم و با استفاده از دانش قبلی، یک فناوری نوین ایجاد کنیم.

ایشان در ادامه گفتند: ما در زمینه آب، فاضلاب و هوا، مجموعه ای از آلاینده های بازپدید و نوپدید داریم که باید مورد بازنگری قرار گیرند و برای پایش، اندازه گیری و یا فرایند تصفیه آنها لازم است که نگرش ها و دستگاه های خود را عوض کرده و چالش های جدید را حل نمائیم. بنابراین فناوری نوین یک اقیانوس بی پایانی است که هرگز به انتهای آن نخواهیم رسید و مرتبا جوامع با گذشت زمان به چالش های جدید می رسند و یکی از کارهای محققین حل این چالش هاست.

وی درخصوص ارزیابی آینده فناوری کشور گفت: خوشبختانه نسل جوان هم  با توجه به اشباع مراکز آموزشی در کشور، به اهمیت موضوع فن آوری و بحث کیفی سازی دانش آموخته شده واقف شده اند. اکنون زمان آن است تا جوانان خود را وارد این اقیانوس بی کران کنند و در زمینه تخصصی خود مطالعه کرده و با استفاده از نیروی جوانی، دانش روز و امکانات دانش افزایی زمینه ارتقاء خود و کشور را فراهم نمایند. در این صورت این فکر، ایده و کار نو نه تنها در داخل کشور  بلکه در دنیا خریدار دارد. با تلاش مستمر می توانیم به اهداف والای خود برسیم. پس باید هدفمند وارد عرصه ادامه تحصیل شویم و فرصت سوزی نکنیم.

ایشان در خاتمه گفتند: به هر حال شرایط اقتصادی و اشتغال همه جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط تنها توصیه ای که برای دانشجویان بهداشت محیط دارم این است که ناامید نشوند و مسیر خود را به سوی کمال ادامه دهند. بدانید که اصلا شکستی در این زمینه وجود ندارد کسی که خود را به سلاح علم و دانش مجهز کند و به این امواج ناامید کننده کمبود بودجه، نابسامانی وضعیت اشتغال و ... توجه نکنند و با انرژی و ایمان به سمت اهداف متعالی خود گام بردارند و به پیروزی خود در این راه ایمان داشته باشند. حتما موفق خواهند گردید.

 

جهت مشاهده فیلم این مصاحبه از لینک زیر استفاده نمائید.

https://www.instagram.com/tv/CURdb_FI45a/?utm_medium=copy_link

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 108442
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست