کارگاه مهندسی پرسش آموزشی در هوش مصنوعی برگزار شد
سه شنبه اول آبان ماه سال 1403 کارگاه "مهندسی پرسش آموزشی در هوش مصنوعی"، با تدریس دکتر احسان طوفانی نژاد با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان دانشکده برگزار شد.
در دنیای امروز، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند در حوزههای مختلف زندگی ما وارد شده است و اساتید، با استفاده از این فناوری به منظور ارتقا کیفیت تدریس، طراحی طرح درس، خلاصهسازی و سایر ابعاد مدیریت تحصیلی، به عنوان فرصتی بینظیر برای بهبود فعالیتهای آموزشی خود میتوانند استفاده کنند. مدلهای زبانی پیشرفته مانند GPT به عنوان یکی از مهمترین فناوریهای هوش مصنوعی، جایگاه ویژهای در مسائل مختلف از جمله آموزش یافته اند. یکی از چالشهای مهم در این زمینه، بهبود دقت این مدلها در پاسخ به سوالات است که اغلب به دلیل نادقیقی یا عدم درک صحیح از سوالات مطرح شده توسط کاربران به وجود میآیند. یکی از راهکارهای مرتبط با این چالش "مهندسی پرسش" است که به بهینهسازی فرآیند ورودی به مدل، با هدف افزایش دقت و ارتقاء توانایی در تفسیر درست سوالات مطرح شده توسط کاربران می پردازد. لذا کارگاه «مهندسی پرسش آموزشی در هوش مصنوعی» با هدف آشنایی اساتید با تکنیکها و ابزارهای مهندسی پرسش در هوش مصنوعی طراحی گردید.
این کارگاه به صورت تئوری و عملی برگزار شد. در بخش تئوری، افراد به صورت مختصر با مبانی مهندسی پرسش در هوش مصنوعی و رابطه آن با آموزش آشنا شدند. در بخش عملی، شرکت کنندگان ضمن آشنایی با تکنیکهای طرح پرسش از هوش مصنوعی در حوزههای مختف آموزش و یادگیری همراه با مثالهای واقعی، تجربه عملی مهندسی پرسش در آموزش را داشتند.
این کارگاه که به همت معاونت آموزشی دانشکده بهداشت و ایمنی (دفتر توسعه آموزش) و با حضور بیش از 65 نفر از اعضاء هیئت علمی و کارشناسان دانشکده برگزار گردید توسط آقای دکتر احسان طوفانینژاد، استادیار گروه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدریس شد. ایشان دارای دکتری تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامهطباطبائی و لیسانس مهندسی برق الکترونیک است. همچنین به عنوان محقق میهمان به مدت یکسال در دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) در کشور استرالیا و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا (CSUF) در کشور آمریکا در حوزه روشهای آموزش و یادگیری در محیطهای برخط و شبکههای اجتماعی مجازی تحقیق و فعالیت کرده است.