• تاریخ انتشار : 1400/06/10 - 13:44
  • بازدید : 28
  • تعداد بازدیدکننده : 28
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

وبینار دانشکده عاری از دخانیات برگزار شد

وبينار

 

وبینار دانشکده عاری از دخانیات در روز سه شنبه 9 شهریور ماه سال 1400 از ساعت 10:30 الی 12 برگزار شد.

جناب آقای دکتر محمدعلی امام هادی معاون محترم دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری وبینار، اذعان داشتند نگرش الزاما باور را ایجاد نمی کند. چرا که بسیاری از افراد سیگاری و معتاد چه بسا در گذشته به شدت از آنها نهی شده اند و حتی مضرات آن را می دانند اما این دانسته ها به رفتار درست منجر نشده است.

ایشان معتقدند که سیگار دریچه ورود به انواع و اقسام مواد مخدر می باشد. فردی که به درک و شعور اجتماعی برای ترک این رفتارهای مخرب نرسیده است، حتی اگر هم مدتی مصرف سیگار خود را قطع کند با کوچکترین تلنگری دوباره رفتار مصرف خود را، از سر می گیرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گفتند در سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه باید مهارت "نه گفتن" و قدرت حل مسئله را آموزش دهیم. باید مهارت های زندگی در دوران ابتدای زندگی آموخته شود.

وی گفت: سیگار کشیدن ابتدا به صورت تفننی شروع می شود، سپس به حالت برنامه ریزی می رسد و به تدریج به وابستگی منجر می شود. در این مرحله دیگر فرد در هر شرایطی که قرار بگیرد-شادی، ناراحتی، اضطراب، ...- اقدام به سیگار کشیدن می کند و حال از نظر روانی نیز به سیگار وابستگی پیدا کرده است.

ایشان در خاتمه تاکید کردند برای داشتن دانشکده، دانشگاه و خوابگاه های عاری از دخانیات باید سرمایه گذاری های اساسی و بنیادی صورت پذیرد.

 

 

در ادامه وبینار، آقای دکتر هومن شریفی قائم مقام محترم مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه، سخنرانی را خود را با شرح تجربیات و اقدامات خود در خصوص ایجاد اولین بیمارستان بدون دخانیات (بیمارستان مسیح دانشوری) آغاز کردند. ایشان با ذکر این که مرگ و میر و ناتوانی ناشی از عوارض سیگار چیزی بیش از 3 برابر مشکلات ناشی از کروناست ولی به دلیل شیب ثابت آن، کمتر مورد توجه قرار می گیرد، بر ضرورت توجه به اهمیت داشتن محیط های عاری از دخانیات تاکید کردند.

ایشان در ادامه  به جزئیات اقداماتی که درخصوص تبدیل بیمارستان مسیح دانشوری به اولین بیمارستان عاری از دخانیات پرداختند. از تدوین چارت بیمارستان بدون دخانیات، نصب تابلوها و راهنماها، ایجاد فرهنگ تغییر رفتار در پرسنل و مراجعین، روش های تشویقی و تنبیهی به کار گرفته شده، دستورالعمل ها، قوانین، ارائه سرویس های ترک سیگار و ...

 

 

در انتها آقای دکتر وزیری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده بهداشت و ایمنی و رئیس مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت محیط کار، ضمن بیان خطرات و اثرات سیگار، بر مضرات فراوان سیگار بر روی افراد سیگاری غیرفعال (Passive Smoker) تاکید کردند.

ایشان سپس به بیان فواید ترک سیگار پرداختند که دربرگیرنده موارد زیر می باشد:

* سازمان هایی که سیگار در آنها وجود ندارد، دارای سطح اخلاقیات بالاتر، محیط کار سالم تر و فضای کار پویاتری می باشند.

* زمانی که صرف سیگار کشیدن می شود، روزانه به 30 دقیقه و یا بیشتر بالغ می شود. که این زمان در محیط کار جهت انجام امور سازمان صرف می شود.

*تمرکز حواس کارمندان  بیشتر شده و اشتباهات کمتر  رخ می دهد.

* وقتی که مانع سیگار در بین کارمندان وجود نداشته باشد، روابط بین آنها بهتر می شود.

* محافظت كاركنان و مراجعان در برابر دود محيطي دخانيات،‌ از بروز عوارض اين عامل خطر ساز كه زمينه‌ساز بسياري از بيماري هاي شغلي است،جلوگیری می کند.

* در آزمایشگاه های دانشکده، مواد شيميايي بالقوه سمي و مضري در فضا وجود دارد كه با تركيب با دود سيگار و يا حرارت ديدن توسط آتش سيگار، به مواد بسيار خطرناك با اثرات ناشناخته و بسيار مهلك تبديل مي شوند.

* کارمندان سيگاري‌ با انتقال بيماري هاي تنفسي و نيز ايجاد آلودگي در محيط كار، موجب بيمار شدن همكاران و نيز كاهش عملكرد آنان در محيط كار مي‌شوند كه بازتاب هاي منفي اقتصادي كمترين ضرر آن است که در دانشکده عاری از دخانیات این مشگل وجود نخواهد داشت.

 

وی در خاتمه نیز 9 دستور جهت ایجاد دانشکده عاری از دخانیات را برشمردند که شامل:

1-     ممنوعیت سیگار کشیدن پرنسل، دانشجویان و مراجعه کنندگان در کلیه فضاهای دانشکده

2-     نصب تابلو مربوط به دانشکده بدون دخانیات در ورودی

3-     نصب پلاکارد و پوسترهای مربوط به ممنوعیت استعمال دخانیات

4-     ارسال بخشنامه ممنوعیت استعمال دخانیات و تعیین مسئول نظارت بر حسن اجرای آن

5-     پیش بینی برنامه های تسویقی برای ترک کنندگان مصرف سیگار

6-     در نظر گرفتن راه کارهای تنبیهی مناسب

7-     ممنوعیت عرضه سیگار در بوفه دانشکده

8-     انتخاب محل مناسب جهت مراجعه پرسنل و دانشجویان برای ترک سیگار

9-     اجرای برنامه هایی جهت ارتقاء سطح آگاهی از مضرات سیگار

این وبینار با پرسش و پاسخ و اعلام برندگان مسابقه کتابخوانی (خانم ها شیخان، ماله میر و یزدان خواه از پرسنل دانشکده)، ساخت کلیپ (خانم ابویی از پرسنل دانشکده) و طراحی پوستر (خانم سمیرا صادقی دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت) به کار خود پایان داد.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 107717
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست