• تاریخ انتشار : 1402/11/23 - 12:58
  • بازدید : 82
  • تعداد بازدیدکننده : 82
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

واژه‌نامه نانو برای تعریف اصطلاحات تصویب شد

در اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای «فناوری نانو -واژه‌نامه- قسمت ۱: اصطلاحات اصلی» با هدف تعریف اصطلاحات در حوزه فناوری نانو و تسهیل ارتباطات بین سازمانی و افراد در صنعت و همه کسانی که با آنها در تعامل هستند، دفاع و مصوب شد.

به گزارش ایسنا، اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو با حضور نمایندگان سازمان استاندارد، دکتر احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری‌های ‌نانو و میکرو، کارشناسان ستاد نانو و نمایندگانی از دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها برگزار شد و در این جلسه، استاندارد «فناوری نانو- واژه‌نامه- قسمت ۱: اصطلاحات اصلی» با هدف تعریف اصطلاحات در حوزه فناوری نانو و تسهیل ارتباطات بین سازمانی و افراد در صنعت و همه کسانی که با آنها در تعامل هستند، دفاع و مصوب شد.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۶، به همت دکتر علی بیت‌اللهی استاندارد ملی شماره ۱-۸۰۰۰۴ با عنوان «فناوری نانو – واژه‌نامه – قسمت ۱: اصطلاحات اصلی» که در سال ۱۳۹۵ مصوب شده بود، به عنوان استاندارد مرجع برای واژه‌ها، اصطلاحات و تعاریف فناوری نانو شناخته و جایگزین استاندارد ملی شماره ۱۲۰۹۸ اعلام شد. استاندارد ملی ۱۲۰۹۸، به عنوان اولین استاندارد ملی و اصلی‌ترین استاندارد کشور در حوزه واژه‌ها، اصطلاحات و تعاریف فناوری نانو شناخته می‌شود که در سال ۱۳۸۸ بر اساس مجموعه‌ای از استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی تدوین شد.

اکنون در سال ۱۴۰۲ با تلاش اعضای کمیته فنی و کارشناسان ستاد نانو، استاندارد کاربردی «فناوری نانو- واژه‌نامه- قسمت ۱: اصطلاحات اصلی»، تجدیدنظر شده و تغییرات مهمی در تعاریف و واژه‌های این استاندارد انجام شده است.

برای تدوین پیش‌نویس این استاندارد ملی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، هشت جلسه کمیسیون فنی به صورت مجازی با حضور نمایندگانی از گروه استاندارد و ایمنی و گروه ارزیابی و نظارت ستاد نانو، دانشگاه‌ها، سازمان استاندارد، شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها تشکیل شد و با توجه به اهمیت موضوع، تمامی واژه‌ها و اصطلاحات با دقت بسیار بالا بررسی و به چالش گذاشته شدند.

به نقل از ستاد نانو، پیش‌نویس استانداردهای ملی که توسط متخصصان و ذی‌نفعان هر حوزه و زیرنظر کمیته‌های فنی متناظر تدوین می‌شوند، در نهایت در جلسات کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو بررسی و پس از تایید سازمان ملی استاندارد، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می‌شوند. این استاندارد مهم نیز در جلسه کمیته ملی پس از بررسی نماینده سازمان ملی استاندارد ایران و دفاع دبیر و دیگر اعضا مورد تایید، واقع و مصوب شد.

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 138857
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست