• تاریخ انتشار : 1402/02/23 - 14:25
  • بازدید : 184
  • تعداد بازدیدکننده : 167
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

نشست تخصصی درس آموخته‌های سازمان‌های امدادی و بشردوستانه ایران در زلزله ترکیه برگزار شد

دومین گفتمان  علوم بهداشتی دانشکده بهداشت و ایمنی با عنوان "درس آموخته‌های سازمان‌های امدادی و بشردوستانه ایران در زلزله ترکیه" توسط دپارتمان سلامت در بلایا و فوریت‌ها  در روز چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه برگزار شد.

آقای دکتر اسلامی، رئیس دانشکده، در ابتدای این نشست تخصصی ضمن تبریک هفته جهانی صلیب سرخ گفتند: دانشکده بهداشت و ایمنی، سلسله گفتمان علوم بهداشتی را با هدف تضارب آرا بین دانش و عملیات و ارتقا ارتباطات بین سازمانی برگزار می‌کند و طی این جلسات بحث و گفتگو، برنامه اقدام و خلاصه سیاستی برای ذینفعان تدوین می‌نماید.  وی ادامه داد: ازآنجا که سلامت یکی از اولویت‌های جامعه است، باید بر ابعاد آموزش مردم سرمایه‌گذاری کرده تا علاوه بر مدیریت منابع و امکانات در حوادث و بلایا، بتوانند حیات خود را محفوظ نگه‌داشته و مصون بمانند.

 

خانم دکتر قمیان، دبیر علمی این گفتمان ضمن تقدیر و قدردانی از خدمات سازمان های امدادی و بشردوستانه که در زلزله ترکیه خدمت رسانی کردند بیان نمودند: هدف از برگزاری این نشست انتقال تجربه و به اشتراک گذاری آن بین سازمان‌ها، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه مدیریت بحران است. همچنین تلاش شد در این نشست فرصتی برای توسعه تعاملات علمی و تقویت ارتباط و همکاری بین جامعه دانشگاهی و سازمان های عملیات امدادی ایجاد شود. دکتر قمیان در ادامه گفتند به همین منظور برنامه گفتمان در دو بخش گزارش عملکرد سازمان‌های امدادی و پنل بحث و گفتگو طراحی شده که منجر به تدوین خلاصه سیاستی گردد.

 

سخنران بعدی آقای مهندس محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر در تشریح اقدامات این سازمان در زلزله ترکیه گفتند: 10 تیم عملیاتی شامل 50 نفر به ترکیه اعزام گردید که در این ‌بین علاوه بر عملیات جستجو و نجات، دو اردوگاه در آدی یامان برای اسکان 450 خانوار، 2 اردوگاه در اولتیناز برای 110 خانوار و 6 اردوگاه اسکان اضطراری در هاتای راه‌اندازی شد.

 

در ادامه نشست امیر دکتر صدر، رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش و فرمانده میدانی بیمارستان صحرایی سیار ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهر آدیامان گفتند: تیم‌های امدادی ارتش از 18 بهمن‌ماه تا 6 اسفندماه به‌صورت خودکفایی کامل در ترکیه حضور داشتند. وی ادامه داد: این اولین مأموریت بهداشت و درمان ارتش در حوزه بین‌الملل پس از انقلاب بود که تلاش شد علاوه بر خدمات درمانی و بهداشتی، اسکان اضطراری برای بازماندگان این زلزله سخت فراهم و راه‌اندازی شود.

 

آقای دکتر گرکانی، رییس پژوهشکده سوانح طبیعی سخنران بعدی نشست بودند. ایشان گفتند: برای اولین بار تیم پژوهش محور از پژوهشکده سوانح طبیعی در یک حادثه بین‌المللی اعزام شد. ضعف‌های ساختاری و زیرساختی از علل عمده تحمیل هزینه‌ها و آسیب‌های ناشی از زلزله بود. در سال 1923 تغییرات در ساختار مدیریت بحران کشور ترکیه ایجاد شد و زیر نظر وزارت کشور قرار گرفت. دکتر گرکانی با تشریح تجارب قبلی ترکیه در جذب کمک‌های بین‌المللی گفت: ترکیه در سال 2017 رتبه اول جذب کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی با مبلغ 8.07 میلیون دلار را داشته است که این مهم منجر به تجربه موفق ترکیه در زلزله اخیر شد. برنامه‌ریزی‌های کامل و جامع و ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد در طی سال های اخیر، تجربه خوبی برای زلزله 6 فوریه بود. سازمان‌های مردم ‌نهاد طی 72 ساعت 10 هزار نفر را طی عملیات جستجو و نجات از زیر آوار بیرون کشیدند و این نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری ترکیه بر مشارکت اجتماعی است.

 

سپس آقای دکتر نظری، مدیر بحران اداره بهداشت، امداد ودرمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مدیر اجرایی بیمارستان سیار ارتش در شهر آدی یامان ترکیه، با تشریح اقدامات اجرایی گفتند: بیمارستان سیار ارتش از 19 بهمن تا 13 اسفندماه در شهر آدی یامان برپا بود. این بیمارستان 50 تختی ترکیبی شامل سازه و چادر بود که بخش‌های بستری، بخش ویژه و اتاق عمل در سازه قرار داشتند. وی گفت: این بیمارستان 24 ساعته پذیرای مصدومین ناشی از زلزله بود و علاوه بر خدمات درمانی، خدمات داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه و اتاق عمل ( سیار) نیز ارائه می‌شد. 12 پزشک، 25 پیراپزشک و 24 فرد غیردرمانی در بیمارستان ارائه خدمت می‌کردند که درمجموع 3262 ویزیت و توزیع 600 بسته بهداشتی انجام شد.

کارشناس معاونت پژوهش جمعیت هلال‌احمر، آقای دکتر کریمی در ادامه نشست ضمن تشریح یافته‌های اعزام گروه پژوهشی به ترکیه گفتند: تیم پژوهشگران میدانی به منطقه حادثه به ‌صورت خودکفا انجام شد تا ضمن پیمایش میدانی و جمع‌آوری اطلاعات از روند مدیریت حادثه بتوانند درس آموخته‌ها را تدوین کنند. معاون پژوهش جمعت هلال احمر گفتند: ازآنجا که 105 کشور در عملیات امداد و نجات و درمان مصدومان زلزله ترکیه حضور داشتند، مدیریت آواربرداری، تعامل با دستگاه‌های خارجی، ذخیره‌سازی و توزیع اقلام، اسکان و تغذیه و لجستیک مورد بررسی کیفی و میدانی قرار گرفت و چالش‌ها و نقاط قوت جهت استفاده ملی احصا شد.

 

در بخش دوم این نشست تخصصی پانل بحث و گفتگو برگزار شد.

 

آقای دکتر شمس پور، مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر ایران یکی از اعضای این پانل گفتند: هر حادثه دانشگاهی بزرگ برای یادگیری است. حضور پژوهشگران میدانی برای آزمایش تئوری‌ها و تحلیل رویدادها و تبیین درس آموخته‌ها، به ارتقا برنامه مدیریت بحران کمک خواهد کرد. وی ضمن تشریح اهمیت بحث آموزش همگانی در آمادگی در برابر حوادث و بلایا گفتند: در بخش آموزش همگانی باید بین آموزش و یادگیری ارتباط قوی باشد تا منجر به تغییر رفتار پایدار گردد. برای حصول این نتایج باید جوامع محلی مشارکت کنند. برای آموزش اجتماع‌محور ما کانون‌های دانش‌آموزی و خانه محلات هلال را داریم که آموزش‌ها را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند اما نیاز به تلاش جمعی است.

 

سپس آقای دکتر نژادجهانی معاون بازیابی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، ضمن با اهمیت خواندن تولید علم کاربردی برای سازمان مدیریت بحران کشور گفتند: علاوه بر عملیات امداد نجات باید به خدمات بهداشتی درمانی نیز توجه شود، خدمات بهداشتی باید اولویت داشته باشد و به بازتوانی روحی و سلامت روان آسیب دیدگان و بازماندگان توجه گردد. تلاش ما در سازمان مدیریت بحران بازتوانی و بازسازی توسعه محور است.

 

عضو دیگر پنل، آقای دکتر نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با تأکید بر اصلاح رویکرد مدیریت بحران گفتند: کشور نیاز دارد که توجه بیشتری به فاز کاهش خطر داشته باشد و رویکرد خود را به سمت مدیریت خطر پیش ببرد. در این راستا و به‌ صورت موازی باید در حوزه تاب‌آوری و فرهنگ‌سازی هم پیش رفت. آموزش و توانمندسازی عموم مردم بسیار مهم و ضروری است که باید از سنین کم به آن توجه شود. وی گفت: سالانه حدود 200هزار نفر در حیطه آمادگی در برابر بحران توسط شهرداری با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط همچون جمعیت هلال‌احمر، تحت آموزش عمومی قرار می­گیرند که نیاز است تقویت شود. علاوه بر این سازمان تلاش کرده تا 2800 مدرسه در سطح شهر تهران را به لحاظ HSE مورد ارزیابی قرار دهد. برای پیشرفت و سرعت دادن به این اقدامات نیاز است که جامعه دانشگاهی در تیم‌های اجرایی و عملیاتی حضور داشته باشند و ارتباطات تقویت گردد.

 

در انتهای نشست خانم دکتر قمیان ضمن تشکر از مشارکت فعال شرکت کنندگان حاضر در سالن و در فضای مجازی، جمع بندی موارد مهم و کلیدی را جهت تدوین خلاصه سیاستی مطرح نمودند.

در حاشیه این نشست تخصصی در خصوص رویکرد ترجمان دانش و کاربردی کردن نتایج حاصل از تحقیقات، یافته های کلیدی طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشکده بهداشت و ایمنی در سال 1401 (با کد پژوهان 30941، 23630، 20163، 21666، 23149 و 24523)  برای ذینفعان اطلاع رسانی گردید.

 

این نشست ساعت 12:30 به کار خود پایان داد.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 126403
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست