• تاریخ انتشار : 1402/02/12 - 13:38
  • بازدید : 50
  • تعداد بازدیدکننده : 49
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

رویکرد ترجمان دانش و کاربردی کردن نتایج حاصل از تحقیقات

در خصوص رویکرد ترجمان دانش و کاربردی کردن نتایج حاصل از تحقیقات، در نشست تخصصی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار با عنوان" تجارب پیشرو تا محیط کار بهداشتی و ایمن"  که روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه 1402، به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار توسط گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار در دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار گردید، اخبار نتایج پژوهشی طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته در سال 1401 و 1402 گروه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار مطرح و یافته های کلیدی آنها متناسب با نیاز ذینفعان اطلاع رسانی گردید:

******************

طرح تحقیقاتی «توسعه فرآیند جذب و واجذب بر پایه ی پلیمر قالب مولکولی سطحی جهت تغلیظ همزمان هگزان نرمال و متیل اتیل کتن در نمونه های هوا و ادرار» با کد پژوهان 22759

مجری و همکاران: دکتر رضوان زنده دل، معصومه وهابی شکرلو، دکتر سهیلا خداکریم اردکانی

«با کمک پلیمر قالب مولکولی سطحی، نوین هگزان نرمال و متیل اتیل کتن در نمونه های هوا و ادرار تعیین گردید»

در توضیح مطلب این خبر: در محیط‌های شغلی کارگران اغلب با مخلوطی از حلال‌ها مواجهه دارند، بااین‌حال در اکثر مطالعات مواجهه با یک حلال در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اثرات تقویت‌کننده متیل اتیل کتن بر روی نوروتوکسیسیتی هگزان نرمال و نبود روش‌های آنالیز با حساسیت مناسب، تعیین و بررسی همزمان دو ترکیب متیل اتیل کتن و هگزان نرمال در نمونه‌های هوا و بیولوژیکی اهمیت بالایی دارد. لذا این مطالعه باهدف توسعه یک روش معتبر باقابلیت تعیین همزمان دو ترکیب متیل اتیل کتن و هگزان نرمال در نمونه‌های هوا و ادرار طراحی‌شده است. تهیه‌ی جاذب مناسب برای حلال‌های مختلف چالش‌های متعددی را برای محققین ایجاد کرده است. اخیراً پلیمرهای قالب مولکولی مغناطیسی به خاطر انتخاب پذیری زیاد نسبت به مولکول الگو و ویژگی‌های مغناطیسی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. برای دستیابی به جذب همزمان هگزان نرمال و متیل اتیل کتن مولکول‌های قالب مولکولی بر پایه سیلیکاآئروژل طراحی گردید. جهت آنالیز نمونه های هوا از روش استخراج فاز جامد پراکنده مغناطیسی و برای نمونه های هوا از ابزار تله سوزنی استفاده گردید و با کمک جاذب سنتز شده روشی برای آنالیز این ترکیبات در نمونه های هوا و ادرار اعتباربخشی شد. نتایج نشان می دهد شرایط بهینه در روش استخراج فاز جامد پراکنده مغناطیسی مقدار جاذب 24 میلی گرم، pH=6 ، زمان جذب 40 دقیقه و زمان شویش 35 دقیقه پیش بینی گردید. این شرایط در روش ابزار تله سوزنی دمای واجذب 190 درجه سانتی گراد، زمان واجذب 120 ثانیه، زمان استخراج 60 دقیقه، دمای جذب 65 درجه سانتی گراد، میزان نمک 22 درصد و سرعت همزدن 250 دور بر دقیقه تعیین شد. فاکتور قالب گیری برای هگزان نرمال و متیل اتیل کتن نسبت به ترکیبات مداخله کننده در دو پلیمر بالاترین مقدار بدست آمد. در روش استخراج فاز جامد پراکنده مغناطیسی میزان بازیافت بیش از 6/93 درصد، حد تشخیص در گستره ی µg/L 43/35 – 45/0 و انحراف معیار نسبی در گستره 8-6/1 درصد تعیین گردید. در روش ابزار تله سوزنی نیز میزان بازیافت بیش از 8/96 درصد، حد تشخیص در گستره ی 0313/0 – 0273/0 پی پی ام و انحراف معیار نسبی در گستره 8-2 درصد بدست آمد. مقایسه عملکرد تجزیه ای دو روش با روش های استاندارد نایوش نشان داد که تمام پارامترهای اعتباربخشی بالاتر از روش­های نایوش بوده است. 1. به‌کارگیری سطوح پایه‌ی مختلف برای سنتز پلیمر قالب مولکولی. 2. به‌کارگیری روش‌های بهینه‌شده در جوامع آماری بزرگ‌تر. 3. تهیه جاذب‌های قالب مولکولی برای اندازه‌گیری همزمان تعداد ملکول های بیشتر.

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 126533
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست