• تاریخ انتشار : 1399/07/05 - 07:49
  • بازدید : 126
  • تعداد بازدیدکننده : 26
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

روز جهانی بهداشت محیط گرامي باد

هر ساله 26 سپتامبر

روز جهانی بهداشت محیط

5 مهر (26 سپتامبر)

هر ساله 26 سپتامبر (چهارم یا پنجم مهرماه) به‌عنوان روز جهانی بهداشت محیط گرامی داشته میشود و فدراسیون بینالمللی بهداشت محیط جهت توجه بیشتر جامعه جهانی به یکی از جنبههای مهم این حوزه شعاری را معرفی مینماید که شعار امسال "بهداشت محیط، راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همهگیر شدن بیماریها" است.  این شعار بر اهمیت و نقش خدمات بهداشت محیط در پیشگیری و کنترل بیماری کووید-19 تأکید می‌کند.

کارشناسان بهداشت محیط در سراسر دنیا با ارائه خدمات تأثیرگذار از جمله غربالگری مسافران در مرزها و فرودگاهها، اجرای مقررات جداسازی بیماران و قرنطینه افراد مواجهه یافته، ردیابی مواجهه افراد با بیماران و ناقلین، نظارت بر نحوه گندزدایی محیط، نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از وسایل حفاظت فردی در اماکن عمومی، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی و نیز آموزش عمومی نقش چشمگیری در کاهش خسارات و تلفات جانی پاندمی کووید-19 داشتهاند. 

بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت (۲۰۲۰)، ۲۴ درصد از موارد مرگ در دنیا مرتبط با عوامل محیطی است و اغلب شرایط بهداشتی ضعیف ناشی از آلودگی محیط است. رویکرد بهداشت محیط در ارتقاء سلامتی در جوامع و کشورها، سالم‌سازی محیط است و از آنجایی که مداخلات بهداشت محیط ازجمله تأمین آب آشامیدنی سالم، مدیریت کیفیت هوای آزاد و هوای داخل ساختمان، تأمین بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی، مدیریت پسماند، مدیریت فاضلاب و... در سطح جامعه پیاده‌سازی می‌شود، علاوه بر اثربخشی بالا در برابر هزینه‌های صورت گرفته، نابرابریهای بهداشتی را نیز کاهش می‌دهد و نظام سلامت را در توزیع عادلانه خدمات بهداشتی یاری می‌رساند.

امید است در سال جاری با توجه به شعار روز جهانی بهداشت محیط و تمرکز شایسته بر اصول و خدمات بهداشت محیط در مبارزه با بیماری کووید-19، موفقیت‌های نظام سلامت کشور در مقابله با این بیماری تداوم یابد.

گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط

دانشکده بهداشت و ایمنی

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 96767
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست