• تاریخ انتشار : 1400/02/08 - 07:52
  • بازدید : 30
  • تعداد بازدیدکننده : 30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

٢٨ آوریل ٢٠٢١

همین الان بر روی سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور سرمایه گذاری کنید

 

همه گیری کووید- 19 باعث شد که جهان به اهمیت ایمنی و بهداشت حرفه ای پی ببرد. روش های انتشار کووید-19 و نحوه حفاظت جامعه و نیروهای کار در برابر آن از ابتدای پاندمی به عنوان بحث روز در جوامع مختلف مطرح شد. میزان ماندگاری ویروس در هوا، انتشار بیماری از طریق هوا یا سطوح و ... ، و روش های حفاظت در برابر کووید- 19 از جمله اهم مواردی بودند که از ابتدا مورد بحث و بررسی کارشناسان این رشته قرار گرفت. تدوین پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک های حفاظت تنفسی، تهویه هوای محیط کار، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مداوم دست و صورت که همگی از اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای هستند نقش موثری در کاهش پاندمی کووید-19 در کلیه جوامع و فعالیت های کاری از قبیل بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، کارخانجات و صنایع و سطح جامعه ایفا نموده اند.

عدم سرمایه گذاری روی سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور و انعطاف پذیر از جمله ضعف هایی بود که پس از گذشت بیش از یک سال از پاندمی کووید-19 به خوبی شناخته شد. پیش پینی و سرمایه گذاری در این خصوص می تواند نقش موثری در آمادگی و مقابله با بحران های مشابه در سطح دنیا، در حال و آینده داشته باشد.

سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور نیازمند رعایت معیارهای مختلف مهندسی تاب آوری (رزیلینس) در خصوص مسایل ایمنی و بهداشت حرفه ای در حوزه های مختلف سازمان می باشند. از جمله این معیارها می توان به معیارهایی از قبیل تعهد مدیریت ، یادگیری، نظارت، آگاهی، پیش بینی، انعطاف پذیری، آمادگی و مقابله با شرایط اضطراری اشاره نمود.

پاندمی کووید-19 علاوه بر مشکلات عدیده ای که برای مردم در سطح جهان ایجاد نمود و تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی به همراه داشت، به علت ایجاد فضای جدید برای فعالیت های کسب و کار مجازی، انجام فعالیت های شغلی به صورت دورکاری، و برنامه های آموزشی مجازی، به علت کاهش روابط اجتماعی و تحرک افراد، باعث وقوع مشکلات روحی- روانی و جسمانی برای نیروهای کار و عموم مردم گردیده است.

اینجانب ضمن تبریک این روز مهم به کلیه اساتید، کارشناسان، مسئولین و دست اندرکاران حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای، امیداورم با برنامه ریزی های لازم و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور از قبیل پیش بینی، آمادگی و مقابله با بحران، گامی موثر در حفظ سلامتی جامعه و نیروهای کاری برداشته شود.

دکتر موسی جباری

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 103979
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست