• تاریخ انتشار : 1399/08/22 - 14:24
  • بازدید : 587
  • تعداد بازدیدکننده : 51
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

دومین روز برگزاری سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی

سیزدهمین همایش دانشجویی

 سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور در روز چهارشنبه 21 ام آبان ماه با برگزای 8 پنل تخصص و مشارکت مجازی حدود 2500 نفر از دانشجویان، اساتید و متخصصان در سراسر کشور به کار خود پایان داد.

 

 روز دوم همایش با پنل های علمی مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست، اپیدمیولوژی و سلامت در بلایا و فوریت ها آغاز گردید و از ساعت 14 با پنل کووید 19 که به صورت گفتگو محور و با موضوع تببین مدیریت اقدامات بهداشتی صورت گرفته در اپیدمی کووید 19 به کار خود ادامه داد.


پنل اول: سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

سخنران کلیدی پنل: آقای دکتر رضا غلام نیا، مدیر گروه سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشکده بهداشت و ایمنی

دبیر پنل: خانم سمیرا باباخانی (دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت، ایمنی و محیط زیست)

هیئت داوران: آقای دکتر رضا غلام نیا (مدیر گروه سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشکده بهداشت و ایمنی)، آقای دکتر رضا سعیدی (عضو هیئت علمی گروه سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشکده بهداشت و ایمنی) و آقای بهنام مرادی

در این پنل دو مقاله به صورت مجازی و یک مقاله به صورت حضوری ارائه گردید.

 


پنل دوم: اپیدمیولوژی

سخنران کلیدی پنل: آقای دکتر علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت

دبیر پنل: آقای سجاد رحیمی (دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی)

هیئت داوران: آقای دکتر محمدحسین پناهی (عضو هیئت علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و ایمنی)، آقای گودرز کلی فرهود و خانم فاطمه کوهی

در این پنل یک مقاله به صورت مجازی و دو مقاله به صورت حضوری ارائه گردید.

 

پنل سوم: سلامت در بلایا و فوریت ها

سخنران کلیدی پنل: خانم دکتر کتایون جهانگیری، مدیر گروه سلامت در بلایا و فوریت ها دانشکده بهداشت و ایمنی

دبیر پنل: آقای داوود پیرانی (دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریت ها)

هیئت داوران: آقای علی صاحبی، مسلم سارانی و خانم آرزو دهقانی

در این پنل یک  مقاله به صورت مجازی و سه مقاله به صورت حضوری ارائه گردید.

 


پنل چهارم: کووید19

سخنران کلیدی پنل: آقای دکتر  علیرضا زالی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران

دبیر پنل: آقای دکتر مهدی جعفری (پزشک و متخصص روانشناسی سلامت)

متخصصان حاضر در پنل گفت و گو محور کویید 19: آقای دکتر انوشیروان محسنی بندپی (استاندار تهران)، آقای دکتر  علیرضا زالی (ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران)، آقای دکتر حمید سوری ( استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و ایمنی) و آقای دکتر سید موید علویان ( استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله)

 

در ابتدای پنل از پوستر شهدای عرصه بهداشت در مبارزه با کووید 19 رونمایی گردید. سپس آقای دکتر زالی  مسئولیت پذیری اجتماعی را یکی از اساسی ترین عوامل پیشرفت بهداشت در کشور دانست و توجه بیشتر دانشجویان ‌به فرآیندهای اجتماعی را خواستار شد. ایشان خاطرنشان کردند: دانشجویان با برگزاری این دست از همایش ها تمرین و ممارست می کنند تا در آینده کاری و حرفه ای خود در مورد مسایل جامعه بی تفاوت نباشند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران  تاکید کرد: کرونا ثابت کرد خصوصا در کشورهای در حال  توسعه بیماری های واگیر مورد غفلت تاریخی واقع شده اند و به سهم ناچیز منابع در حوزه بهداشت در مقایسه با حوزه درمان در کشور اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: متلاشی شدن سیستم های بهداشتی یکی از پیامدهای تلخ کروناست که در سایه تحریم‌های جهانی خصوصا در کشورهای در حال توسعه  بیش از پیش خودنمایی می کند.

 

 فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهرتهران با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی جدی در حوزه بهداشت، تامین نیروی انسانی، بازسازی نظام بهداشتی، استفاده از فرآیندهای اجتماعی، تغییر نظام مراقبت اولیه، حمایت ویژه از فرآیندهای جذبی و بهره مندی از فرآیندهای ترکیبی در سامانه بهداشتی و درمانی را برای تقویت حوزه بهداشت و مقابله با کرونا ضروری ذکر کرد.

 

ایشان در ادامه عمل به فرامین مقام معظم رهبری برای مقابله با شیوع کرونا را ضروری دانستند و بر انجام مراقبت های فعال سیستماتیک بهداشتی، کاهش فرآیندهای بروکراسی در حوزه بهداشت، استفاده از پتانسیل های شرکت های دانش بنیان، تعامل بیشتر دستگاه های مختلف کشور، بهره مندی از ظرفیت های بسیج محلات تاکید کردند.

 

وی با اشاره به پنج مرحله ضروری برای کنترل بیماری کرونا از جمله  شناسایی سریع مبتلایان، جداسازی سریع، درمان سریع، پیگیری وضعیت بهبودیافتگان و ردیابی مبتلایان، گفتنند تا وقتی این پنج اصل به درستی انجام نشود نمی توان انتظار پایین آمدن مرگ و میر را داشت

 


 

در ادامه گفت و گو، آقای دکتر انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به جمعیت بالا و پیچیدگی های مدیریت بحران در استان تهران، گفت: در استان تهران ۴۹۶ هزار نفر کارمند دستگاه اجرایی و ۲۰۰ هزار نفر کارمندملی وجود دارد، همچنین در حوزه امکانات بهداشتی و درمانی علی رغم اینکه در کشور به صورت میانگین در ازای هر ۱۱۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد، در تهران در ازای هر ۳۳۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد. همچنین در حالی که در کشور به صورت میانگین در ازای هر ۱۱ هزار نفر یک پایگاه سلامت وجود دارد، این رقم در تهران به ازای هر ۱۵ هزار نفر است.

 

 استاندار تهران با اشاره به تفاوت وضعیت بهداشتی تهران با میانگین کشوری، ضعف موجود در ساختار بهداشتی استان تهران را یکی از مهمترین عواملی دانست که مدیریت بیماری کرونا در این استان را با دشواری های بیشتری رو به رو می کند.

 

ایشان با اشاره به اینکه حوزه بهداشت در سال های گذشته در کشور مورد غفلت واقع شده است، ورود مقام معظم رهبری به این میدان و انعقاد تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی را که در راستای جلب مشارکت مردمی است، در تقویت زیرساخت های بهداشتی موثر دانست.

 

استاندار تهران شفافیت، افزایش سرعت و سهولت را از جمله مزایای ارایه خدمات به صورت الکترونیکی برشمرد و تقویت این حوزه را گامی مهم در راستای جلوگیری از شیوع کرونا عنوان کرد.

 

 

 در انتهای پنل نیز آقای دکتر حمید سوری ( استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و ایمنی)، آقای دکتر رمضانخانی (مدیر گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت و ایمنی)، آقای دکتر سید موید علویان ( استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله) و آقای دکتر مهدی جعفری (پزشک و متخصص روانشناسی سلامت) به تببین مدیریت اقدامات بهداشتی صورت گرفته در اپیدمی کووید 19 پرداختند.




 

مراسم اختتامیه این همایش با سخنرانی آقای دکتر نیک روش، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، آقای دکتر اسلامی رئیس دانشکده  بهداشت و ایمنی و رئیس همایش، خانم پریسا حسینی، دبیر علمی همایش، آقای امین شعبانعلی، دبیر اجرایی و اعلام مقالات و پوسترهای برگزیده و اهدای لوح تقدیر برگزار گردید.

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 98538
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست