• تاریخ انتشار : 1401/02/07 - 09:23
  • بازدید : 37
  • تعداد بازدیدکننده : 36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفت و گو با آقای دکتر جباری

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

 با همکاری همدیگر، فرهنگ سازی مناسبی در خصوص ایمنی و بهداشت داشته باشیم.

آقای دکتر موسی جباری مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای به کلیه اساتید، مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران این رشته، ضمن بیان تاریخچه ای از این روز، به بیان شعار روز ایمنی و بهداشت حرفه ای در سال 2022 و اهداف آن پرداخت.

ایشان در ابتدا یادآوری کردند که در سال 2003، سازمان بین المللی کار به منظور تجلیل و قدردانی از کارگران و گرامیداشت مصدومین و کشته شدگان محیط های کاری، و تاکید بر پیشگیری/کاهش حوادث و بیماری های شغلی، 28 آوریل مصادف با 8 اردیبهشت ماه هر سال را به عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای به رسمیت شناخته و هر ساله این روز را جشن می گیرد.

در سال 2022، سازمان بین المللی کار با بهره گیری از یافته های همه گیری COVID-19 و به منظور تمرکز بر راهکارهای کاهش حوادث و بیماری های شغلی، شعار روز جهانی بهداشت حرفه ای در سال 2022 را تحت عنوان « با همکاری همدیگر، فرهنگ سازی مناسبی در خصوص ایمنی و بهداشت داشته باشیم» نامگذاری نموده و بدینوسیله بر تقویت گفتگوهای اجتماعی به سمت فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای تاکید نمود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود یک سیستم قوی ایمنی و بهداشت حرفه ای را که نتیجه مشارکت همگانی، اعم از دولت، کارفرمایان، کارگران و سایر نیروهای انسانی و فعالان امور بهداشتی می باشد، در موفقیت اقدامات بعمل آمده در محیط های کار، در مقابله با همه گیری کوید-19 در ایران و جهان، بسیار موثر دانست و به ضرورت همکاری همه جانبه کلیه گروه های فوق الذکر در پیشبرد برنامه های پیشگیری از حوادث و بیمارهای ناشی از کار در آینده تاکید نمود. گفتگوهای اجتماعی موثر و مشارکت در تصمیم گیری های ایمنی و بهداشت حرفه ای در کلیه مراحل توسعه و بازنگری سیاست ها، خط مشی ها و چارچوب های قانونی ایمنی و بهداشت حرفه ای برای رسیدگی به چالش های موجود و آتی ایمنی و بهداشت حرفه ای و کاربرد موثر آنها در محیط کار ضروری است. گفتگوهای اجتماعی موثر و مشارکت همه جانبه، ضمن بهبود سیاست ها و استراتژی های ایمنی و بهداشت حرفه ای، باعث ایجاد حس مالکیت و تعهد نسبت به تصمیمات متخذه گردیده و راه را برای اجرای سریع و موثر آنها هموار می کند. فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی فرهنگی است که در آن مدیریت و کارگران به ایجاد محیط کار ایمن و سالم ارزش قائل هستند و کارگران در آن احساس راحتی می کنند و نگرانی های خود را در مورد خطرات و ریسک های احتمالی محیط کار به راحتی بیان می کنند و مدیریت با همکاری کارگران، برای یافتن راه حل های مناسب، موثر و پایدار مشارکت می کند. این مسئله نیاز به گفتگوها و ارتباطات قوی و اعتماد و احترام متقابل دارد.

دکتر جباری در ادامه بیانات خود، بهبود شیوه های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای، بهبود عملکرد ایمنی و بهداشت حرفه ای، کاهش میزان حوادث و صدمات شغلی و افزایش بهره وری را از نتایج همکاری همه جانبه کارفرما و کارگران دانسته و اعلام نمود براساس تحقیقات انجام شده در سال 2020 در خصوص رابطه بین مشارکت کارگران و نتایج حاصله در سازمان، با اجرای فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای مثبت و مشارکت کارگران، کاهش 64 درصدی در میزان حوادث و کاهش 58 درصدی در میزان بستری شدن کارگران در بیمارستان قابل حصول است. در حالیکه براساس نظرسنجی جهانی ریسک، در سال 2019، بیش از 300 میلیون کارگر در سراسر جهان احساس می‌کنند که نمی‌توانند بدون ترس از مجازات، مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای را به کارفرمایان خود گزارش دهند، که این مسئله نشانگر ضعف فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای و عدم مشارکت همه جانبه در بسیاری از محیط ها کار دارد.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار سپس با نمایش یک نمودار، نمونه ای از نتایج برنامه های معرفی و تقویت فرهنگ ایمنی در منطقه ویژه اداری هنگ کنگ، چین را در ارتقای سطح ایمنی و بهداشت حرفه ای گوشزد نمود. براساس این نمودار هر چند ارتقای تکنولوژی و سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در کاهش حوادث موثر هستند، ولی معرفی و تقویت فرهنگ ایمنی در محیط کار نقش موثرتری در کاهش تعداد حوادث دارد.

آقای دکتر جباری در ادامه مطالب خود، اشاره نمود که امیدواریم با ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای مثبت و مشارکت همه جانبه، میزان حوادث و بیماری های شغلی در محیط های کاری مختلف به حداقل رسیده و ایمنی و بهداشت حرفه ای جایگاه واقعی خود را در همه محیط های کاری که کارگران یا کارمندان در آن مشغول به فعالیت هستند پیدا نماید و بدینوسیله شاهد کاهش حوادث و بیماری های شغلی و عواقب ناشی از آنها در سطح کشور عزیزمان باشیم.  

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 115963
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست