• تاریخ انتشار : 1399/07/22 - 13:29
  • بازدید : 333
  • تعداد بازدیدکننده : 33
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ویتنام؛ کشوری با درآمد متوسط رو به پایین اما موفق در مهار کووید 19

چهارمین جلسه از سلسله وبینارهای تجارب جهانی کووید 19

به همت گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت و ایمنی، سه شنبه 22 مهر ماه چهارمین جلسه از سلسله وبینارهای با رویکرد تجارب کشورها در مهار کووید 19 ، با حضور معاون آموزشی دانشکده بهداشت و ایمنی جناب آقای دکتر محتشم غفاری، مدیر گروه بهداشت عمومی جناب آقای دکتر علی رمضانخانی و همچنین جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری و با هدف بررسی کشور ویتنام به عنوان یک کشور موفق در این زمینه برگزار شد.

 

 

سخنان رئیس انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دکتر محمدحسین تقدیسی

 

در ابتدای جلسه دکتر محمد حسین تقدیسی رئیس انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با ارسال پیامی ضمن تشکر از گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  بر نقش  شرایط کنونی جهان (کرونا) در ایجاد تحولات بنیادین در تکنولوژی و استفاده بهینه از آن اشاره داشتند. درادامه به نقش تجارب کووید 19 و مثبت ارزیابی کردن وبینارهای با این رویکرد در جهت به اشتراک گذاشتن اقدامات کشورهای دیگر پرداخته و این اقدامات را مواردی از قبیل زمینه فعالیت های انجام شده ، مدت زمان فعالیت ها، محتوای مورد استفاده، چگونگی توزیع عادلانه اطلاعات، میزان مشارکتی بودن فعالیت ها، نقش عدالت در سلامت و همچنین حمایت طلبی قلمداد کردند. در پایان آشنایی با نحوه ارزیابی و ارزشیابی برنامه مداخلات و همچنین میزان تاثیر گذاری آن برنامه ها را از دیگر نکات مثبت این تجارب عنوان کردند.

 

 

در ادامه، پس از ارائه خلاصه مطالب بیان شده در وبینارهای قبلی (کشورهای سنگاپور، نیوزلند و ژاپن)، سر کار خانم  نجمه الملوک امینی(دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت) به ارائه تجارب کشور ویتنام پرداختند.

ایشان گفتند: یکی از نکات قابل توجه این جلسه پایین بودن آمار موارد مرگ و میر و ابتلا در کشور  ویتنام، علی رغم  جمعیت بالا    ( ۹۷ میلیون) و برخورداری از مرزی طولانی با کشور چین و میلیون ها بازدیدکننده چینی در هر سال در این کشور بود. این مساله در حالی قابل توجه تر می شود که متوجه باشیم ویتنام، کشوری با درآمد متوسط رو به پایین بوده و سیستم مراقبت های بهداشتی آن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه از پیشرفت کمتری برخوردار است.

 

 

 از دیگر نکات مورد توجه در سیاست ها و تصمیمات این کشور در مهار این بیماری، " پاسخ سریع "  و "شفافیت ارتباطی"  مسئولان  بود که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

 

1)پاسخ سریع

·         لغو همه پروازها بین ویتنام و ووهان از 23 ژانویه سال 2020 با شناسایی اولین مورد کووید 19

-         این تصمیم در حالی صادر شد که حتی سازمان جهانی بهداشت هنوز توصیه ای را ارائه نداده بود.

·         تشکیل کارگروه  پیشگیری و کنترل کووید 19 در قالب همکاری بین بخشی

 

2) رهبری شفاف

·         صدور پیام های کلیدی دولتمردان این کشور در راستای فراخوان مردم به آمادگی در مقابله با کووید 19 که در زیر به نمونه ای از آن اشاره شده است.

" مبارزه با بیماری همه گیر مانند مبارزه با دشمن است و دولت حاضر است در کوتاه مدت فواید اقتصادی را برای سلامتی مردم، قربانی کند."

·         بسیج سیستم تبلیغاتی برای اطلاع رسانی به مردم از طریق بلندگو، پوسترهای خیابانی، مطبوعات و شبکه های اجتماعی

همچنین در ادامه به مهمترین راهبردها و  اقدامات کنترلی کشور ویتنام در مهار کووید 19 پرداخته شد:

 

v     تشخیص

 ساخت و تهیه کیت های آزمایشگاهی و همچنین بالابردن ظرفیت تولید، استفاده حداکثری از آزمایشگاه ها با رعایت دقیق پروتکل های تشخیصی WHO  و  انجام آزمایش PCR  از مهمترین اقدامات مربوط به این استراتژی بود.

 

v    پیشگیری و کنترل عفونت در مراکز بهداشتی درمانی

در این زمینه مهمترین اقدام، صدور دستورالعمل های ملی پیشگیری و کنترل عفونت برای کووید 19 توسط وزارت بهداشت در مراکز بهداشتی بود.

 

v    دستور خانه نشینی یا قرنطینه های (lockdowns) هدفمند

در این راستا اعمال قرنطینه گسترده و در قالب خانه نشینی یا قرنطینه هدفمند در سطح کشور ویتنام در اول آوریل در دستور کار قرار گرفت.

 

v    محدویت های مسافرت و رفت و آمد

یکی از مهمترین اقدامات کنترلی در زمینه حمل و نقل هوایی ایجاد مراکز بزرگ قرنطینه برای مسافران بین المللی بود. از دیگر اقدامات مرتبط با این استراتژی جدا کردن پروازهای بین المللی از فرودگاه های مورد استفاده برای سفرهای داخلی بود.

 

v    پیام رسانی شفاف، سازگار و خلاق در بهداشت عمومی

ارتباط با مردم به شکل های مختلف  از قبیل نصب برنامه رسانه محلی اجتماعی (Zalo) ، ارسال مستقیم پیامك به مردم و استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی و همچنین گزارش روزانه موارد مثبت در سطح جهانی و ویتنام از عمده اقدامات در این بخش بود.

 

v    حمایت از مراقبت های بالینی و پاسخ به بهداشت عمومی اضطراری

فعال شدن مرکز عملیات اضطراری بهداشت عمومی جهت راهنمایی در مورد نحوه پیشگیری و کنترل کووید1۹ در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

 

v   فاصله اجتماعی

تعطیلی مدارس، تعلیق اجتماعات گسترده،پوشیدن ماسک در مکان های عمومی و توصیه در خانه ماندن از مهمترین اقدامات این بخش بود.

 

در پایان جلسه استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرکار خانم دکتر فاطمه رخشانی ضمن تشکر از گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، بر تداوم برگزاری چنین جلساتی در گروه های بهداشتی سراسر کشور  تاکید داشتند. ایشان تنوع پیام های دریافتی توسط مردم را یک عامل مهم در سردرگمی عنوان کردند و در ادامه به اهمیت ارتباطات و متناسب سازی پیام های مرتبط با کووید 19 در گروه های مختلف اشاره داشتند. همچنین ایشان بر ضرورت کاربردی کردن این تجارب و درس آموخته ها و به اشتراک گذاری این تجارب با مسئولین ذی ربط من جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا در مقابل با کووید 19 تأکید داشتند.

 

 

 پنجمین جلسه از سلسه وبینارهای تجارب و درس آموخته های جهانی کووید 19 روز سه شنبه 29 مهر ماه ساعت 10-11 به بررسی کشور های آمریکا و هند خواهد پرداخت. علاقمندان می توانند از طریق لینک  زیر در این وبینار شرکت کنند.

http://lms1.sbmu.ac.ir/phs

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 97514
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست