• تاریخ انتشار : 1399/11/29 - 08:42
  • بازدید : 354
  • تعداد بازدیدکننده : 25
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

وبینار ارتقاء سلامت محیط کار (بیمارستان ها و مراکز بهداشتی)با رویکرد کووید 19 برگزار شد

وبينار ارتقاء سلامت

سه شنبه 28 بهمن ماه وبینار ارتقاء سلامت محیط کار (بیمارستان ها و مراکز بهداشتی)با رویکرد کووید 19 برگزار گردید.  این وبینار شامل دو پنل و با  سخنرانی 9 نفر از اساتید گرامی بود.

 

پنل اول ) بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت

رئیس پنل: خانم دکتر نسترن کشاورز محمدی

در ابتدای پنل آقای دکتر اسلامی (رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی) با موضوع اهمیت بهداشت و پیشگیری در کووید 19 سخنرانی کردند. ایشان اذعان داشتند با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، می توان از این پاندمی به عنوان یک فرصت برای بازمهندسی نظام بهداشتی کشور استفاده کرد. و قطعا بیمارستان ها و مراکز درمانی می بایست پیشگیری را به عنوان یکی از مسائل اساسی و مهم بهداشتی مد نظر قرار دهند.

سپس خانم دکتر نسترن کشاورز محمدی (عضو هیئت علمی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت و ایمنی) با موضوع رویکرد بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت صحبت نمودند. ضمن بیان تاریخچه بیمارستان های ارتقاء دهنده سلامت در دنیا به بیان نیاز بیمارستان ها به تغییر رویکرد و سیاست های خود پرداخته و استراتژی، چالش و رویکردهای پیش روی ایجاد و توسعه اینگونه بیمارستان ها در سطح کشور پرداختند.

در ادامه آقای دکتر وزیری (عضو هیئت علمی و دبیر علمی وبینار و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده بهداشت و ایمنی)  به بررسی ارتقاء سلامت در بیمارستان های تهران پرداختند. و هدف را سوق دادن بیمارستان ها از" درمان محوری" به" سلامت محوری" دانستند. ایشان عنوان نمودند که این مطالعه  با استفاده از ابزار بومی نسخه ايراني ابزار خود ارزيابي سازمان جهاني بهداشت که توسط وزیری وهمکاران طراحی و اعتبار سنجی شده بود ، در بیمارستانهای شهرتهران انجام شد ونتیجه گیری نمودند که در حال حاضردر بیمارستانهای تهران بخشی از استانداردهای بیمارستانهای ارتقاء دهنده سلامت اجرا می شوند. با توجه به آمادگی متفاوت بیمارستانها  برای تبدیل شدن به بيمارستان ارتقاء دهنده سلامت، بهتر است روند استقرار این رویکرد در ایران تدریجی و داوطلبانه  صورت گیرد.

سپس خانم ملا طایفه (رئیس گروه تعالی سازمانی بیمارستان امام حسین (ع) ) تجربیات  و اقدامات انجام شده در بیمارستان امام حسین (ع) به عنوان بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت در طغیان کووید 19  را بیان فرمودند و اعلام نمودند که در بیمارستان امام حسین(ع) بصورت جدی در حال پیاده نمودن استانداردها  و ساب استانداردها هستند و تاکنون در طغیان کرونا موفقیت های خوبی را بدست آوردند و کلینیک ارتقاء سلامت و پیشگیری را با همکاری متخصصین و پرسنل بیمارستان راه اندازی نمودند.

در خاتمه این پنل آقای دکتر باقری (عضو هیئت علمی گروه HSE و معاون پشتیبانی دانشکده بهداشت و ایمنی)  خلاصه ای از نتایج بدست آمده از طرح پژوهشی با موضوع فرسودگی شغلی، استرس، اضطراب و افسردگی در پرسنل بیمارستان های دانشگاه در طغیان کویید 19  را بیان نمودند و عنوان کردند نتایج این پژوهش نشان می دهد که در طغیان دوم کووید 19 میزان مشگلات روحی روانی و فرسودگی شغلی  در پرسنل بیمارستانها نسبت به مطالعات قبل از کووید افزایش یافته است.

 

پنل دوم) مدیریت HSE، عوامل ارگونومیکی و اجتماعی در بیمارستان

رئیس پنل: آقای دکتر رضا غلام نیا

در ابتدای پنل آقای دکتر علی رمضانخانی (مدیر گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت و ایمنی) درخصوص تاثیر عوامل اجتماعی در کووید 19 سخنرانی کردند. وی سلامت را مجموعه ای از ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانستند و نیاز به توجه  ویژ به سلامت روانی جامعه و حمایت های اجتماعی از سرمایه انسانی را امری مهم تلقی کردند.

سپس آقای دکتر رضا غلام نیا (مدیر گروه HSE دانشکده بهداشت و ایمنی) به بیان نقش مدیریت HSE در بیمارستان در طغیان کووید 19 پرداختند. ایشان ضمن تعریف HHSE(Hospital Health Safety & Environment)، عناصر مدیریتی و اهداف کلان آن را مطرح کردند.

در ادامه خانم دکتر مهناز صارمی (مدیر گروه ارگونومی دانشکده بهداشت و ایمنی) درخصوص رعایت اصول ارگونومی در بیمارستان ها صحبت کردند. این استاد دانشگاه  حوزه ارگونومی، استقرار سیستم های ارگونومی در بیمارستان ها را امری مهم برشمردند و توجه به آن را امری ضروری دانستند.

در انتها آقای دکتر رضا سعیدی (عضو هیئت علمی و دانشیار گروه HSE و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت محیط کار )  در ارتباط با شاخص های ارزیابی عملکرد HSE در بیمارستان ها صحبت کردند. ایشان ضمن بیان ریسک های HSE در بیمارستان ها به بیان ضرورت و اهمیت مدیتری HSE در بیمنارستان ها و ارائه مدل پینهادی ارزیابی عملکرد HSE پرداختند.

این وبینار با پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان مجازی به کار خود پایان داد.

درخاتمه سرکار خانم دکتر سمیه فرهنگ دهقان عضو هیئت علمی  دانشکده بهداشت ایمنی و معاون مرکز تحقیقات عوامل زیان آور محیط کار و دبیر اجرایی وبینار از استادان گرامی و شرکت کنندگان عزیز و دست اندرکاران برگزاری و حامیان وبینار تقدیر و تشکر نمودند.

جهت دریافت فایل های ارائه شده در این وبینار اینجا کلیک نمائید.

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 101990
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست