• تاریخ انتشار : 1402/02/12 - 14:31
  • بازدید : 46
  • تعداد بازدیدکننده : 44
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

رویکرد ترجمان دانش و کاربردی کردن نتایج

در خصوص رویکرد ترجمان دانش و کاربردی کردن نتایج حاصل از تحقیقات، در حاشیه دومین گفتمان علوم بهداشتی دانشکده بهداشت و ایمنی با عنوان "درس آموخته‌های سازمان‌های امدادی و بشردوستانه ایران در زلزله ترکیه" که توسط دپارتمان سلامت در بلایا و فوریت‌ها روز چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه برگزار شد، اخبار نتایج پژوهشی برخی از طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته در سال 1401 مطرح و یافته های کلیدی آنها متناسب با نیاز ذینفعان اطلاع رسانی گردید:

طرح تحقیقاتی « بررسی میزان بروز ترومبوز ورید عمقی به دنبال زلزله با استفاده از روش مرور سیستماتیک و متاآنالیز» با کد پژوهان 30941

مجری و همکاران: دکتر کتایون جهانگیری، علی صاحبی، بایرام نجاتی زرنقی، دکتر نرگس واسعی

« لزوم توجه به ایجاد لخته خونی داخل وریدی به عنوان عارضه ای مرگبار پس از رخداد زلزله »

در توضیح مطلب این خبر: در بین انواع بلایای طبیعی، زلزله به لحاظ تعداد کشته شدگان در رتبه اول جهان قرار دارد  و میزان رخداد آن در 20 سال گذشته، بیست درصد افزایش نشان می دهد. به دلیل ماهیت زلزله و آسیب های وارده به اماکن مسکونی و زیرساختارها همراه با فروریختن ساختمان ها، بیشترین صدمات وارده به مردم صدمات جسمی و تروماهای ناشی از ماندن در زیر آوار و بی حرکتی به مدت طولانی است. پس از بلایا فشار خون بالا، سکته قلبی و ایجاد لخته در وریدهای عمقی در آسیب دیدگان افزایش می یابد و تعداد قابل توجهی از بازماندگان از زلزله، به دلیل بروز عوارض ثانویه ناشی از زلزله و نبود خدمات درمانی اورژانسی فوت می نمایند . بسیاری از آسیب دیدگان زلزله به دلیل تخریب منازل مسکونی خود، مجبور به سکونت در ماشین و یا پناه گاههایی با تراکم جمعیتی بالا می شوند این وضعیت همراه با استرس و کمبود آب آشامیدنی موجب می شوند که ایجاد لخته در عروق وریدی که به آن ترومبوز ورید عمقی کفته می شود افزایش یابد. این امرمی تواند به ایجاد لخته در ریه و  آمبولی ریه و مرگ ناگهانی آسیب دیدگان زلزله منجر شود. با پرهیز از بی حرکتی و افزایش تحرک می توان به سادگی از بروز این عارضه جلوگیری کرد. 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 126549
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست