• تاریخ انتشار : 1401/07/25 - 07:58
  • بازدید : 44
  • تعداد بازدیدکننده : 44
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

دستگاه تله مگس زیتون، اولین دستگاه تلفیقی مبارزه با آفت زیتون برای اولین بار در ایران و جهان

مدیرعامل شرکت دانش بنیان

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان فن‌آفرین شرح داد:

دستگاه تله مگس زیتون، اولین دستگاه تلفیقی مبارزه با آفت زیتون برای اولین بار در ایران و جهان

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان فن‌آفرین با مژده به باغداران و زیتون‌کاران کشور، گفت: دستگاه تله مگس زیتون یک دستگاه تلفیقی و با استفاده از همه روش‌های مبارزه با این آفت است، که آسیب زیست محیطی ندارد و هر دو دستگاه یک هکتار زمین کشاورزی را پوشش می‌دهد.

دکتر محمدرضا مسعودی نژاد با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته، به علت ورود زیتون از کشورهای همسایه آفت مگس زیتون نیز به کشور وارد و به علت سازگاری زیستی به صورت بومی در آمده است ، ایشان عنوان کرد: این آفت به باغات و مزارع زیتون حمله کرده و ضرر و زیان زیادی به باغداران و همچنین اقتصاد کشور وارد می آورد .

وی با بیان اینکه وقتی میوه به مرحله بلوغ و برداشت می‌رسد، این آفت شروع به تکثیر می‌کند و بخش زیادی از محصول را تخریب می نماید ؛ افزود: بر اساس گزارشات اعلام شده در برخی از سال‌ها تا ۳۰ درصد از محصول زیتون از بین رفته است و با توجه به اینکه از میوه زیتون در دو حالت خام و دیگری فرایند روغن‌گیری استفاده می‌گردد، لذا تخریب میوه در هر دو فرایند موجب ضرر و زیان خواهد بود.

بررسی سایر روش های دفع مگس زیتون

عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه روش‌های متعددی برای از بین بردن مگس زیتون وجود دارد، گفت: در روش‌های فیزیکی اقدام به نصب و آویزان کردن نوارهای رنگی آغشته به سم، به شاخه‌های درختان می‌کنند. سپس با جذب و چسبیدن مگس‌ها به این کاغذ‌ها تا حدودی آفت‌ها کنترل می‌شوند.

دکتر مسعودی نژاد با اشاره به مشکلات روش فیزیکی فوق، تصریح کرد: متاسفانه به علت کوتاهی درختان زیتون، نوارها نیز در ارتفاع پایین نصب می‌شوند، همچنین در مناطقی که کشت زیتون انجام می‌شود اکثرا بسیار بادخیز هستند و لذا این صفحات به سرعت توسط ذرات گرد و غبار پر شده و خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه در روش‌های شیمیایی از ترکیبات خاص استفاده می گردد ، افزود: سم‌پاشی یک روش تهاجمی شیمیایی است، لذا امکان آلودگی زیتون خام یا روغن زیتون وجود دارد.

دستگاه تله مگس زیتون، دستگاهی تلفیقی از همه روش‌های مبارزه می باشد

این متخصص محیط زیست با اشاره به اینکه هر کدام از روش‌های مبارزه با مگس زیتون بر حسب شدت و موارد آلودگی، زمان مبارزه و ... یکی از این روشها در منطقه مورد نظر انتخاب می گردد ، گفت: دستگاهی که شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان فن آفرین تولید کرده است، مجموعه‌ای از امکانات همه روش‌های مبارزه با آفت را دارد.

دکتر مسعودی نژاد با اشاره به اینکه دستگاه تله مگس زیتون از هیچ گونه روش تهاجمی و سمی استفاده نمی‌کند، بیان کرد: این دستگاه هیچ آسیبی به محیط زیست، باغات و محصولات وارد نمی‌کند.

نحوه عملکرد دستگاه تله مگس زیتون

وی در مورد نحوه عملکرد کرد این دستگاه توضیح داد: تله مگس زیتون در باغات نصب می‌شود، بهطوری که هر دو دستگاه یک هکتار باغ را پوشش می‌دهند و از چندین فرایند جذب‌کنندگی مگس استفاده می‌کند؛ از جمله جذب با استفاده از رنگ، رطوبت، فرمون‌های شیمیایی و همچنین مکانیزمی که مگس‌ها به داخل دستگاه کشیده می‌شوند و داخل محفظه به دام می‌افتند و به وسیله پارویی داخل ظرف جمع آوری انتقال می یابند . با این دستگاه می‌توان حجم زیادی از مگس‌ها ی زیتون را جمع آوری نمود .

مدیرعامل شرکت ژرف اندیشان فن‌آوران با بیان اینکه مکانیزم این دستگاه برای اولین بار در دنیا و ایران با نمونه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر این دستگاه در یکی از باغات رودبار نصب شده و در حال بهره برداری است و با توجه به فیلم‌ها تصاویر ارسالی از دستگاه در محل باغ‌ها نتایج مطلوبی کسب شده است.

دکتر مسعودی نژاد با یادآوری اینکه دستگاه در مدل‌های صنعتی با هزینه کمتری تولید می شود ، گفت: تولید مستقیم صنعتی به جای تولید نمونه‌های پروتوتایپ، علاوه بر امکان فروش و استفاده داخل کشور امکان صادرات به خارج از کشور را نیز فراهم می‌کند، چرا که پرورش زیتون در قسمت‌های جنوبی اروپا به‌طور گسترده و در کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی متداول است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با حمایت بخش‌های خصوصی و دولتی امکان استفاده و فروش بیشتر این محصول فراهم شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر مخاطبان می توانند از طریق نشانی اینستاگرام صفحه‌ی ژرف اندیشان فن‌آفرین (ZHARFANDESHAN FAN AFARIN) و یا آدرس ایمیل MASSOUDI@SBMU.AC.IR  مدیر عامل شرکت ژرف اندیشان فن‌آوران ارتباط بگیرند.

برگرفته از کدخبر: 1401072211473 خبرگزاری ایسنا

 

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار,افتخارات پژوهشی
  • گروه خبری : 121680
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست