• تاریخ انتشار : 1399/07/09 - 08:08
  • بازدید : 411
  • تعداد بازدیدکننده : 33
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بررسی تجربه موفقیت آمیزکشور نیوزیلند در مهار کووید 19

سه شنبه 8 مهرماه وبیناری

سه شنبه 8 مهرماه وبیناری با عنوان تجارب و درس آموخته­های کشور نیوزیلند درباره کووید 19، به مدد تیم علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار شد. معاون آموزشی این دانشکده، جناب آقای دکتر محتشم غفاری و مدیر گروه بهشت عمومی و جمعی از اساتید و دانشجویان مقطع دکتری دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حضور داشتند و همچنین اساتید، دانشجویان و علاقمندانی از دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های سلامت محور در سراسر کشور در این جلسه شرکت کردند.

 

این وبینار، دومین وبینار از سلسله وبینارهای تجارب و درس آموخته ها جهانی کووید 19 بود که اولین جلسه آن در 1مهرماه با بررسی تجارب کشور سنگاپور، به عنوان کشوری موفق در کنترل و پیشگیری از کووید 19 آغاز شد و تا آخر مهر ماه، هر سه شنبه ساعت 10 به بررسی تجارب سایر کشورهای درگیر کویید19 می­پردازد، علاقمندان به آشنایی با تجارب سایر کشورهای درگیر کووید 19 می­توانند از طریق http://lms1.sbmu.ac.ir/phs در این وبینارها شرکت کنند.

در این وبینار دکتر هرمز سنایی­نسب استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت و رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه بقیه الله(عج) در پیامی ضمن تشکر از تیم علمی وبینار به این موضوع پرداختند: بیماری کرونا شرایطی ایجاد کرده است که باعث شده، مقوله بهداشت به عنوان یک ارزش اجتماعی مورد توجه سیاستمداران، مسئولین و مردم واقع شود. وی همچنین به اهمیت سواد سلامت و اهمیت دسترسی مردم به اطلاعات صحیح و نقش اجرای برنامه­های تقویت سلامت از راه دور مانند telehealth در ایجاد مزایای بیشتر و درازمدت و کاهش چالش های روزمره در مراقبت های بهداشتی پرداخت.

 

کشور نیوزیلند یکی از کشورهای موفق در پیشگیری و کنترل کووید 19

در ادامه جلسه، تجارب کشور نیوزیلند به عنوان یکی از کشورهای موفق در پیشگیری و کنترل کووید 19 با ارائه خانم پریسا حسینی دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت مورد بررسی قرار گرفت. کشور نیوزیلند با وجود قرارگیری در یک انزوای جغرافیایی به دلیل تعداد زیاد توریست از اروپا و چین و دانشجویانی که هر سال وارد نیوزیلند می­شدند در معرض همه گیری کووید19 قرار داشت. نیوزیلند در ١۴ بهمن ماه، یک روز بعد از آنکه یک نفر در فیلیپین و خارج از چین بر اثر کرونا فوت کرد، ورود افراد خارجی از چین یا از طریق چین را ممنوع کرد. حتی خود نیوزیلندی ها در بدو ورود به کشور ١۴ روز در قرنطینه ماندند و اینگونه دولت نیوزیلند با یک پاسخ قاطع و به موقع، استراتژی حذف را برای کنترل همه گیری در پیش گرفت.

در کشور نیوزیلند استراتژی حذف ۴ سطح داشت:

1.    سطح آمادگی،

2.    کاهش بیماری،

3.    محدود کردن

4.    و منع یا کنترل رفت و آمد.

 

کشور نیوزیلند با ٧ هفته اجرای دستورالعمل در خانه بمانید، در سطح هشدار ۴ و ٣ توانست در خرداد ماه بعد از ١٠٣ روز سطح هشدار خود را به سطح یک برساند.

نیوزیلند با یک ارزیابی ریسک سریع و مبتنی بر شواهد، با اقدامات زودهنگام و قاطع دولت، اجرای مداخلات در چندین سطح، برگزاری کنفرانس­های خبری روزانه، آزمایشات گسترده و مهم تر از همه با ایجاد اعتماد ملی توانست به جهانیان نشان دهد که کرونا مهارشدنی است.

 

شایان ذکر است سومین جلسه از سلسه وبینارهای تجارب و درس آموخته ها روز سه شنبه 15مهرماه با بررسی تجارب کشور ژاپن برگزار می­شود.

پیام دکتر هرمز سنایی نسب، رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 96970
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست