• تاریخ انتشار : 1399/07/30 - 08:43
  • بازدید : 410
  • تعداد بازدیدکننده : 58
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

استراتژی های ناموفق کشورهای هند و آمریکا در مواجهه با کووید 19

وبينار

 در تاریخ سه شنبه 29 مهر ماه 99، وبیناری با عنوان تجارب و درس آموخته های  دو کشور آمریکا و هند درباره ی کووید 19 در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به همت گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت این دانشکده با حضور جناب آقای دکتر محتشم غفاری معاون آموزشی دانشکده و دبیر علمی پروژه، جناب آقای دکتر علی مضانخانی مدیر گروه بهداشت عمومی و حضور جمعی از اعضای هئیت علمی،  دانشجویان و علاقمندان سازمان های سلامت محور کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه، جناب آقای دکتر محمدرضا میری، رئیس دانشکده بهداشت بیرجند و استاد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، با ارسال پیام تصویری به ذکر نکات ارزشمندی از " استراتژی هایی جهت کنترل استرس و عوارض روانی در همه گیری کووید 19 "پرداختند.

 

پیام دکتر محمدرضا میری- استاد دانشکده بهداشت بیرجند

 

ایشان رشته آموزش بهداشت و ارتقا سلامت که به بهبود و ارتقاء تمام ابعاد سلامت افراد، اعم از سلامت جسمی، روانی، خانوادگی و معنوی افراد می پردازد را بسیار ارزشمند دانسنتد. در ادامه، به تاثیر اضطراب و استرس در مواجه با بیماری کووید 19 پرداختند و خاطر نشان کردند، در صورتی که سلامت معنوی در افراد ارتقاء یابد، منجر به بهبود سیستم ایمنی در افراد می گردد. در ادامه صحبت ها ایشان به این موضوع پرداختند که توجه به معنویت، منجر به فعال سازی مسئولیت پذیری اشخاص در ارتباط با بیماری ها و همه گیری ها می شود و این عامل نقشی کمک کننده در مدیریت بحران دارد. در پایان، آرامش و ارتباط با خداوند، خواندن قرآن، دعا و مناجات، ایجاد فضای معنوی و عبادت در بیمارستان و بهره گیری از طبیعت و رنگ ها را در کنترل اضطراب و استرس این ایام موثر دانستند.

 

در ادامه، سرکار خانم آمنه پوراسمعیل دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت به بررسی تجارب و درس آموخته کووید 19در کشور هند پرداختند. ایشان بیان داشتند: هند در تاریخ 30 ژانویه   2020 اولین مورد خود را گزارش داد و در تاریخ 2 مارس بیماری کووید 19 در هند شیوع یافت و محدودیت های 21 روزه ملی در از 25 مارس در هند آغاز گردید. از جمله اقدامات اولیه هند، راه اندازی برنامه تلفنی با نام (Aarogya Set) پل بهداشت به منظور تامین سلامت افراد و نیز اختصاص بودجه 2/1 میلیارد دلاری برای بخش بهداشت جهت مبارزه با کووید 19 بوده است.

سپس عنوان کردند، با وجود اقدامات قرنطینه سازی، افزایش کیت های تشخیصی، تعطیلی مدارس، ردیابی تماس، آزمایشگاه خصوصی و پلاسما درمانی، هند به دلایلی از جمله تراکم جمعیت، فقر و مشکلات اقتصادی، کمبود تخت و تجهیزات بیمارستانی و کمبود آزمایشگاه در هند،  باورهای خرافاتی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ساختار جمعیتی این کشور با تعداد 7550273 مورد مبتلا به کووید 19 و 114610 هزار مرگ، در مهار کووید 19 موفق نبوده است. همچنین کاهش اعتماد به سیستم بهداشت عمومی در بسیاری از مناطق کشور هند از جمله عوامل موثر در مهار این همه گیری در این کشور نیز بوده است.

در ادامه این جلسه، سر کار خانم الهه لعل منفرد، دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت به ارائه تجارب کشور امریکا پرداختند.

ایشان بیان داشتند، با توجه به آنکه ایالات متحده امریکا از میان 195 کشور در رده اول قرار دارد، در ژوئن سال 2020 معلوم شد، ایالت متحده بیشترین ناکامی در مقابله با کووید 19 را داشته است. آمار مبتلایان کووید 19 در آمریکا، 489249 نفر و از این تعداد 157631 مرگ ناشی از کرونا را اعلام کرده اند. کمبود بودجه سلامت عمومی، فقدان سابقه تاریخی در ایالات متحده، گزارش های مختلف در خصوص مشخصات بیماری، تصور اشتباه از شدت بیماری و بیماری زایی ویروس، ترس از عواقب اقتصادی و  تفاوت های حزبی از جمله عوامل عدم موفقیت آمریکا در مهار بیماری کووید19، به شکل کامل مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین ایشان، هزینه های بالای خدمات و کمبود تجهیزات بیمارستانی، به عنوان دو ویژگی مهم سیستم بهداشتی درمانی آمریکا، عنوان نمودند که بحران کرونا، عمق ساختار ناکارآمد آمریکا را بیشتر از هر زمان دیگری نشان داده است. سال ها بودجه ناکافی آژانس های بهداشت عمومی فدرال، ایالتی و محلی آمریکا و نیز سوء مدیریت از سوی دولت ترامپ، از جمله موانع پاسخ زود هنگام آمریکا به این بیماری همه گیر بوده است.  از طرف دیگر اشاره شد، بی توجهی به پیام های سازمان بهداشت جهانی در مورد سرایت این بیماری و نیز استراتژی های سخت گیرانه از جمله قرنطینه و دور کاری در آمریکا مورد توجه کافی قرار نگرفته است.

 

در پایان جلسه، جناب آقای دکتر محتشم غفاری معاون محترم آموزشی دانشکده و همچنین دبیر علمی سلسله وبینارهای تجارب و درس آموخته های جهانی کووید 19، ضمن تشکر از تمام اعضای تیم علمی_پژوهشی، از اساتید محترم جناب آقای دکتر هرمز سنایی­نسب رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه بقیه الله(عج) و استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دکتر محمد حسین تقدیسی رئیس انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، جناب آقای دکتر محمدرضا میری ریاست دانشکده بهداشت بیرجند و استاد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت که با ارسال پیام تصویری و بیان نکات ارزشمند این وبینارها را حمایت کردند، تقدیر و تشکر نمودند.

در ادامه ایشان از جناب آقای دکتر رمضانخانی مدیر گروه بهداشت عمومی و نیز از اعضای هیئت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشکده، سرکار خانم دکتر سکینه رخشنده رو، سرکار خانم دکتر معصومه صادقی، و نیز مسئولین IT  دانشکده و مسئول روابط عمومی دانشکده جهت حمایت و حضور این عزیزان در این جلسات تشکر و قدردانی داشتند.

 ایشان در ادامه مجموعه این وبینارها را غنی از استراتژی ها و سیاست گزاری ها، روش ها، تحلیل ها و بررسی های کمی و کیفی  دانستند که مبتنی بر شواهد علمی و معتبر هستند. و اظهار امید واری نمودند تا در کارکردی که مبتنی بر خرد جمعی است از این یافته ها و تجارب با توجه به  آمار فاجعه بار کرونا در کشور ما ایران، این گونه تجارب مفید و موثر باشد.

در ادامه، جناب آقای دکتر علی رمضانخانی مدیر گروه محترم بهداشت عمومی، عدالت و برابری در دریافت کنندگان خدمات سلامت، اتکاء به تکنولوژی بومی مناسب، همکاری بین بخشی، ایجاد اعتماد سازی در میان مردم و مشارکت مردمی را در شرایط بحران کووید 19 موثر دانستند. ایشان در ادامه اشاره کردند، به منظور دستیابی به یک هدف و استراتژی واحد جهت کنترل بیماری کووید19، مانند تمام برنامه های کلان سلامت حرکت به سمت اجرایی کردن عملیات به شکل واحد را موثر دانستند.

در پایان یادآور می شود، سلسله وبینارهای تجارب و درس آموخته های جهانی کووید 19 به مدت 5 هفته، از ابتدای مهر ماه تا 29 مهر، در روزهای سه شنبه،  ساعت 10 تا 11 در دانشکده بهداشت و ایمنی، برگزار گردید. از تمامی علاقمندانی که در این مدت با ما همراه بودند کمال تشکر را داریم. همچنین از تمامی اساتید محترم حوزه بهداشت و سلامت در اقصی نقاط کشور، که با ارائه پیام های تصویری ارسالی و یا ارائه نظرات خود موجب پربارتر شدن جلسه شدند سپاسگزاریم.

 در پایان، اعضای تیم علمی_اجرایی( نجمه الملوک امینی، پریسا اخباری، آمنه پور اسمعیل، پریسا حسینی، سمیرا دانشور، گلی صوفی زاد، علی صفری، سمیرا محمدی و الهه لعل منفرد) ضمن قدردانی و تشکر از جناب آقای دکتر اکبر اسلامی رئیس محترم دانشکده بهداشت و ایمنی، جناب آقای دکتر محتشم غفاری معاون آموزشی محترم دانشکده و نیز دبیر علمی پروژه، آقای دکتر علی رمضانخانی مدیر گروه محترم بهداشت عمومی، سرکار خانم دکتر رخشنده رو استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، سرکار خانم دکتر معصومه صادقی پور استاد گروه بهداشت عمومی که موجب پربار تر شدن جلسه شدند و همینطور با تشکر از  مسئول روابط عمومی دانشکده و مسئولینIT  دانشکده بهداشت و ایمنی به کار خود پایان دادند. 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • گروه خبری : 97796
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست