• تاریخ انتشار : 1401/06/09 - 15:22
  • بازدید : 43
  • تعداد بازدیدکننده : 43
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اخذ تاييديه نانومقياس براي فيلتر نمونه‌ برداري از هوا به منظور بهره‌ مندي از خدمات حمايتي تجاري ‌سازي

اخذ تاييديه

دکتر سمیه فرهنگ، عضو محترم هیات علمی دانشکده بهداشت و ایمنی از اخذ تاییدیه آزمایشی نانومقیاس برای فیلتر نمونه ‌برداری از سیلیس کریستالی خبر داد که قبلا مطالعات مقدماتی آن در قالب طرح تحقیقاتی مصوب دانشکده صورت گرفته بود.

 ایشان اذعان داشتند تاکنون امکان تولید فیلترهای نمونه‌ برداری از آلاینده ‌های هوا، در داخل کشور با محدودیت ‌هایی همراه بوده است و با توجه به تحریم ‌های اقتصادی و نوسانات قیمت ارز بویژه طی سال‌ های اخیر، امکان واردات این محصول پرکاربرد نیز با شرایط دشواری مواجهه بوده و باعث کمبود و افزایش قیمت این محصول در داخل کشور گردیده است. از طرفی، آمارهای منتشر شده از سوی پایگاه داده انتشارات علمی نشان می ‌دهد که ایران توانسته است که خود را جزء کشورهای برتر جهان در حوزه فناوری نانو به اثبات رساند و همچنین امروزه شاهد راه اندازی خطوط تولید نانوالیاف در مقیاس صنعتی جهت کاربرد در فیلترهای  تصفیه هوا، آب و فاضلاب، خودرو و ماسک ‌های تنفسی در داخل کشور و همچنین صادرات آن به خارج کشور هستیم. از اینرو توسعه فیلترهای تجاری بر پایه نانوالیاف برای اهداف نمونه‌ برداری از آلاینده‌ های ذره‌ای هوا مد نظر قرار گرفت.

دکتر فرهنگ به این مطلب اشاره داشتند که هدف اصلی این پروژه، جلوگیری از واردات این محصول و خروج ارز و همچنین معرفی نمونه‌ ای جدید و جایگزین فیلترهای نمونه‌ بردار معمول و فراهم کردن شرایط فروش خطوط تولید نانوالیاف جهت کاربرد در تولید محصولی جدید به دنیا است. در این راستا، نمونه صنعتی این محصول را تولید نموده و موفق به کسب نتایج رضایت بخش و عملکردی قابل مقایسه با فیلترهای تولیدی برندهای معتبر بین‌المللی مانند SKC, Inc. گردید.

این عضو هیات علمی خاطر نشان کرد که تطبیق نمونه‌ تولیدی با الزامات روش ‌های سازمان ‌های معتبر فعال در زمینه توسعه استانداردهای نمونه ‌برداری و آنالیز نمونه‌های هوا در محیط کار مانند  NIOSH صورت گرفت، از اینرو موفق به اخذ تاییدیه ضوابط فنی کارگروه تخصصی ارزیابی محصولات شد و مجوز آزمایشی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به منظور بهره‌مندی از خدمات حمایتی در راستای فرایند تجاری‌سازی فیلتر نمونه‌برداری از سیلیس کریستالی را دریافت نمود. وی گفت: طرح حاضر در پایان سال 1400، در فهرست سه پروژه برتر دانشگاه قرار گرفت و جهت دریافت گرنت تشویقی پروژه‌های تقاضا محور موسسه نیماد به وزارت متبوع اعلام گردید.

لازم به ذکر است، به منظور بررسی محصولات و اعطای این گواهینامه و دریافت مجوز، فرایند بازرسی با بررسی مدارک و مستندات فرد متقاضی آغاز می‌شود. سپس با توجه به نوع محصول، دستورالعمل بازرسی و طراحی آزمون‌ها جهت بررسی به متقاضی اعلام می‌گردد. با بازدید و نمونه‌برداری کار‌شناس از محل تولید و انجام آزمایش‌ها طبق طرح آزمون، گزارش فنی واحد بازرسی مبنی بر تأیید یا عدم‌تأیید محصول اعلام می‌شود. نتایج این گزارش پس از بررسی متخصصین این حوزه و ارائه در شورای راهبردی ستاد، به اطلاع متقاضی رسانیده می‌شود.

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار,افتخارات پژوهشی
  • گروه خبری : 120258
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست